suplementacja magnezu

Magnez odgrywa niezwykle ważną rolę w naszym organizmie, z czego często nadal część z nas nie zdaje sobie sprawy, a szkoda. Dopiero gdy pojawiają się nieprzyjemne dolegliwości, czyli np. senność, skurcze, problemy z paznokciami i włosami, wtedy podejrzewamy, że coś jest nie tak. Gdy badania mówią, że mamy niedobór magnezu, dopiero zaczynamy suplementację. Dlaczego to takie ważne?

Zanim pojawią się objawy niedoboru magnezu

Aby zapobiec niedoborowi, warto wprowadzić do swojej diety produkty bogate w magnez. Są łatwo dostępne i pyszne, zarówno jako dodatki w posiłkach, jak i spożywane samodzielnie. Bardzo dużo magnezu zawierają pestki dyni, a także orzechy, nasiona. Są idealne zamiast paczki czipsów jako przekąska np. podczas oglądania ulubionego serialu. Nie można zapominać o zielonych warzywach, takich jak szpinak czy jarmuż. Doskonałe w sałatkach, będą świetnym pomysłem na lunch do pracy.

REKLAMA

Fasola i soja nie brzmią zbyt ciekawie?

Można z nich zrobić doskonałe kotleciki warzywne lub dodać do wyżej wspomnianych sałatek. Jeśli najdzie cię ochota na odrobinę słodyczy, sięgnij po kakao, kolejne doskonałe źródło magnezu. Zblenduj daktyle z orzechami i uformuj kulki, potem posyp całość kakao, a bardzo łatwo zrobisz świetną i zdrową przekąskę. Pij także wysokozmineralizowaną wodę, a o niedobór magnezu prawdopodobnie nie będziesz musiał się martwić.

Co zrobić, gdy zaczną się dolegliwości?

Jeżeli odczuwasz ciągłe zmęczenie czy drżenie mięśni, powinieneś skonsultować się ze swoim lekarzem. Są to jedne z najpopularniejszych objawów zgłaszanych przez pacjentów z niedoborem magnezu, choć może być ich jeszcze więcej, np.:

  • kołatanie serca,
  • zmiany nastroju,
  • problem z odpornością,
  • łamliwe paznokcie,
  • wypadające włosy,
  • ból za mostkiem.

Po zebraniu szczegółowego wywiadu prawdopodobnie dostaniesz skierowanie na badania krwi, które rozwieją wszelkie wątpliwości. Nie należy się sugerować wyłącznie objawami, ponieważ dolegliwości te mogą występować również przy innych schorzeniach czy niedoborach. Warto jednak zawsze skonsultować swoje obawy z lekarzem. Jeśli okaże się, że faktycznie brakuje ci magnezu, zostanie dobrana odpowiednia dawka danego suplementu lub leku (np. magnezu w tabletkach Magne-B6) tak, aby jak najszybciej i najbezpieczniej osiągnąć równowagę w organizmie.

Magnez w tabletkach, czyli dlaczego suplementacja jest ważna?

Już od jakiegoś czasu mówi się, że na niedobór magnezu cierpi duża część Polaków, jednak niewiele z nich nawet o tym wie. Szybkie tempo życia, nieregularne posiłki, zła dieta, brak świadomości co do kupowanej żywności – wszystko to ma wpływ na pojawianie się niedoborów. Suplementacja magnezu jest ważna przede wszystkim dlatego, że bierze on udział w wielu istotnych procesach, jakie zachodzą w naszym organizmie.

Magnez nie bez powodu nazywany jest pierwiastkiem życia, ale również pierwiastkiem spokoju. Pomaga on (razem z wapniem) w przekazywaniu impulsów nerwowych. Istnieją badacze, którzy twierdzą, że niedobór magnezu można powiązać z depresją. Magnez pomaga również w prawidłowym funkcjonowaniu układu sercowo-naczyniowego, a jego niedobór może mieć wpływ nawet na osłabienie włosów i paznokci. To jednak tylko kilka z wielu ról, jakie odgrywa. Właśnie dlatego czasem trzeba posiłkować się tabletkami z magnezem.

Lek czy suplement diety?

Jeśli zalecono ci suplementację, warto wiedzieć jeszcze, czym różnią się leki od suplementów diety. Te pierwsze traktuje się jak środki spożywcze, a więc mogą przyjmować je osoby zdrowe, które chcą wspomagać swój organizm właśnie w ten sposób. Należy pamiętać, że nawet podczas suplementacji nie można zapominać o odpowiedniej diecie, a tabletka nie zastąpi zbilansowanych posiłków.

W przypadku preparatu leczniczego jednak wygląda to nieco inaczej. Lekarz może zalecić przyjmowanie go, gdy mamy już do czynienia z niedoborem. Nierzadko występuje on z hipomagnezemią, która klasyfikowana jest już jako stan chorobowy, a preparat ten ma za zadanie go wyleczyć. Dodatkowo warto pamiętać, że leki różnią się od suplementów również m.in. procedurą rejestracyjną i obostrzeniami, które są znacznie bardziej wymagające dla leków.

Źródła:

dietetycy.org.pl/magnez-jego-rola-w-organizmie/

pfm.pl/baza_chorob/mineraly-w-ustroju/magnez-chroni-krazenie-i-serce/974

magneb6.pl/Artykuly/lek-czy-suplement-diety

Tekst partnera

3 KOMENTARZE

  1. Mam potwierdzone niedobory magnezu, prawdopodobnie przez złe wchłanianie. Staram się tak przygotowywać dania aby było w nich dużo magnezu a dodatkowo, za radą lekarza łykam magnez w tabletkach.
    Ostatnio zaniepokoiły mnie nowinki, że łykanie magnezu nie jest całkiem obojętne dla organizmu. Nie wiem na ile to potwierdzone ale już nie zachęcam moje dzieci aby bez badania poziomu magnezu w organizmie łykały suplementy.

    • Przywiozłam od rodziców ze wsi kilka dorodnych buraczków (samo zdrowie – zero chemii)
      Robię sobie syropki dodając do pokrojonych w kostkę buraczków miód 🙂 (również naturalny od okolicznych pszczelarzy)

      Ten cudowny eliksir zawiera:

      – Kwasy: foliowy, jabłkowy, cytrynowy, szczawiowy, nikotynowy, antocyjany
      – Witaminy : A, B1, B2, B3, B4, B5, B6, B12, C
      – Pierwiastki: żelazo, potas, magnez, wapń, fosfor, miedź, chlor, fluor, cynk, bor, lit, molibden, sód, mangan, kobalt, rubid, cez.
      – cukry, błonnik, białka, bioflawonidy, karoten oraz betaninę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ