Słuchaj! Sztuka skutecznej komunikacji

Słuchaj! Sztuka skutecznej komunikacji to poradnik psychologiczny, który zwraca uwagę na to, jak dużą rolę w naszych rozmowach odgrywa umiejętność aktywnego słuchania. Choć nie każdy ją w sobie wykształcił, istnieje możliwość jej wypracowania w późniejszym okresie naszego życia. Wystarczy tylko chcieć i regularnie ćwiczyć, o czym przekonuje Dale Carnegie.

Umiejętnie zadane pytanie może rozwiązać konflikt

Często bardzo trudno nam się porozumieć z drugim człowiekiem. Wynika to z faktu, iż z góry zakładamy jego złe intencje. Nie potrafimy bowiem otworzyć się na argumenty drugiej osoby, zadać jej odpowiednie pytania i wysłuchać tego, co ma nam do powiedzenia. Jeśli kłócimy się o coś, np. o jedyny karton mleka w lodówce, to często nie zadajemy sobie trudu, aby dowiedzieć się, do czego jest on potrzebny innemu domownikowi. Tymczasem może się okazać, że wcale nie dochodzi do konfliktu interesów. Jednemu może bowiem chodzić o mleko, a drugiemu o karton po nim. Jeśli zadamy odpowiednie pytanie, może się okazać, że nie ma o co kruszyć kopii.

Komunikacja oparta na empatii

W komunikacji bardzo często dochodzi do przeświadczenia, że doskonale wiemy, o co chodzi drugiej osobie. Zakładamy, że skoro słyszymy jej słowa, to wszystko jest jasne. Tymczasem należy dotrzeć do intencji rozmówcy, wczuć się w jego położenie, aby zrozumieć, w czym tkwi sedno danej sprawy. Aby do niego dotrzeć, musimy nauczyć się zadawać stosowne pytania, jak również posługiwać się empatią.

Stosowanie ram w komunikacji

W komunikacji narażeni jesteśmy na stosowanie pewnych ram. Dla osoby, która wychowała się z rodzicami, którzy aktywnie spędzali weekendy, wspólny weekendowy wyjazd często oznacza ruch, zwiedzanie nowych miejsc etc. Natomiast dla jej partnera, który przywykł do długiego snu i leniwego sobotniego poranka, wspólny weekend symbolizuje coś zupełnie innego.

Stosowanie filtrów w komunikacji

Do tego dochodzą jeszcze filtry, jakie wykorzystujemy w komunikacji. Często tę samą informację odczytamy inaczej, jeśli usłyszymy ją od różnych osób. Jeśli wiecznie karcąca nas matka zapyta, czy już jedliśmy śniadanie, uznamy, że chce nam wypomnieć fakt, iż zaniedbujemy najważniejszy posiłek dnia. Gdy to samo pytanie zada nam kochający partner, założymy, że chce przygotować dla nas wspólny posiłek.

Siedem typów słuchacza

Każdy z nas reprezentuje inny typ słuchacza. Z siedmiu typów najlepszy jest słuchacz zaangażowany, który nie tylko wsłuchuje się w treść przekazu, ale też próbuje go jak najlepiej zrozumieć, stawiając się w roli rozmówcy. W udanej komunikacji kluczową rolę odgrywają empatia oraz szczera chęć dotarcia do prawdy.

Jak rozmawiać z różnymi typami słuchaczy

Każdy typ słuchacza wymaga innej formy komunikacji. Czasem trzeba dostosować swoją wypowiedź do osoby, z którą rozmawiamy i np. skrócić ją do najważniejszych informacji. Przy nadmiarze treści druga strona przestaje bowiem słuchać, co mamy jej do powiedzenia i błądzi myślami gdzieś daleko.

Poradnik poświęcony skutecznej komunikacji

Słuchaj! Sztuka skutecznej komunikacji to poradnik psychologiczny, który został napisany przystępnym językiem. Zawarte w nim porady mogą uczynić nasze relacje międzyludzkie bardziej udanymi i satysfakcjonującymi. Warto otworzyć się na to, co ma nam do przekazania druga strona. Słuchaj! Sztuka skutecznej komunikacji pokazuje, jak nauczyć się być zaangażowanym słuchaczem. Dzięki tej książce wypracujesz w sobie dobre nawyki, które ułatwią ci prowadzenie dialogu z innymi ludźmi.