Osteoporoza Profilaktyka osteoporozy

Osteoporoza i paradoks wapnia

osteoporoza

„Osteoporoza? To nie mój problem” – tak twierdzi ponad 70% osób, które cierpią na osteoporozę i równocześnie nie wiedzą o tym fakcie. Żeby dobrze zrozumieć, skąd taka niska świadomość choroby wśród osób chorych, trzeba wiedzieć, że ok. 60% złamań kręgów – bardzo popularnego typu złamań w przebiegu osteoporozy – przebiega bezboleśnie, a nawet wykryte złamania są bagatelizowane. Tymczasem złamania, szczególnie wśród osób starszych, nieodłącznie wiążą się z długotrwałą rekonwalescencją i częstymi powikłaniami. Tak poważne następstwa czynią osteoporozę jedną z najczęstszych przyczyn zgonów w krajach rozwiniętych. Ponad 2 mln Polek doświadczyło złamań osteoporotycznych w 2010 roku, a wg danych Europejskiej Fundacji Osteoporozy i Chorób Mięśniowo–Szkieletowych do 2025 roku ta liczba zwiększy się do ponad 3 mln[i].

Sytuacji nie poprawia powszechne przekonanie, że suplementacja samym wapniem jest wystarczająca w zapobieganiu osteoporozie. Tymczasem szereg badań naukowych dowiódł, że monosuplementacja wapniem nie przynosi efektów w hamowaniu rozwoju osteoporozy[ii]. Mało tego! Kolejne badania donoszą, że suplementacja wysokimi dawkami wapnia zwiększa ryzyko zapadalności na choroby krążenia, w tym miażdżycę[iii].

Skąd taka zależność? Kości (wspólnie z nerkami, przewodem pokarmowym i tarczycą) biorą bardzo czynny udział w regulacji gospodarki wapniowo – fosforowej w całym naszym organizmie. Tkanka kostna – będąca największym rezerwuarem wapnia w naszym ciele (razem z zębami stanowi ok. 99% jego zasobów) [iv] – w zależności od zapotrzebowania organizmu uwalnia bądź absorbuje wapń. Dzieje się tak z pomocą dwóch ważnych enzymów: jedne odpowiadają za oddawanie wapnia z kości, drugie wytwarzają białko, które może ten wapń z organizmu „wychwycić” i wbudować w kości. Przy czym słowo „może” jest w całym procesie kluczowe, ponieważ białko to funkcjonuje w naszym organizmie zarówno w stanie aktywnym, jak i nieaktywnym. Nieaktywna forma nie będzie wapnia „wychwycać”, bo nie ma jak. Rolę „rączki” wyłapującej wapń z organizmu pełni cząsteczka, przyłączona do białka na skutek reakcji chemicznej. I tutaj pojawia się witamina K2. Ponieważ to właśnie ta witamina wspomaga proces aktywacji białka i tym samym przyczynia się do utrzymania zdrowych kości.

Okazuje się więc, że sprawa mineralizacji kości jest nieco bardziej skomplikowana, niż dotychczas sądzono.[v] Prawidłowy stan kości nie zależy jedynie od spożycia wystarczających ilości wapnia i witaminy D. Witamina D faktycznie wpływa na polepszenie parametrów wchłaniania wapnia z pokarmów w trzustce i jelicie cienkim. Powoduje to zwiększenie poziomu wapnia w surowicy krwi. Jak już teraz wiemy, nie gwarantuje to jednak dostarczenia wapnia do kości. Bez aktywowanego z pomocą witaminy K2 białka wapń nie jest transportowany do kości, osadza się w naczyniach krwionośnych powodując ich zwapnienie, a jednocześnie jego niedobór w kościach prowadzi do osteoporozy. To zjawisko nazwano „paradoksem wapnia”.

W niektórych krajach, np. w Japonii, skąd wywodzi się wyjątkowo bogata w witaminę K2 potrawa – natto, witamina K2 jest włączona już do niefarmakologicznych standardów postępowania w osteoporozie. Znamienny jest fakt, że wskazania opracowane przez specjalistów z Dalekiego Wschodu równocześnie zalecają suplementację stosunkowo niskimi dawkami wapnia (max 500 mg dziennie w postaci suplementów), właśnie z racji na ryzyko jego odkładania się w tętnicach.

suplement diety Kinon

Od momentu odkrycia istotnej roli witaminy K w metabolizmie wapnia u człowieka przeprowadzono szereg badań, które potwierdzają, że suplementacja wapniem i witaminą D3 w połączeniu z witaminą K2 właśnie (np. dostępnym w aptekach suplementem diety Kinon) znacznie zmniejsza ryzyko złamań kości u kobiet[vi] i pomaga też zmniejszyć utratę masy kostnej u pacjentek z anoreksją.[vii] Natomiast niskie spożycie witaminy K wiąże się ze spadkiem gęstości mineralnej kości. [viii]

Szwajcarski suplement diety Kinon zawiera 100% naturalnej witaminy K2 MK-7 pozyskiwanej z natto (tradycyjna japońska potrawa z soi, wolna od GMO). Opatentowana cząsteczka Kinon jest najbardziej aktywną naturalną formą witaminy K2 MK-7 i w dawce 75 µg zaspokaja dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę K. Szukasz witaminy K w połączeniu z witaminą D i wapniem? Odwiedź www.kinon.com.pl i poznaj całą gamę produktów.

Bibliografia

[i] Europejska Fundacja Osteoporozy i Chorób Mięśniowo-Szkieletowych, Polskie Towarzystwo Ortopedyczne i Traumatologiczne, RAPORT OSTEOPOROZA – CICHA EPIDEMIA W POLSCE, Kraków 2015-02-10

[ii] Calcium supplements with or without vitamin D and risk of cardiovascular events: reanalysis of the Women’s Health Initiative limited access dataset and meta-analysis

BMJ 2011; 342 doi: http://dx.doi.org/10.1136/bmj.d2040 (Published 19 April 2011) Cite this as: BMJ 2011;342:d2040

Effect of calcium supplements on risk of myocardial infarction and cardiovascular events: meta-analysis

BMJ 2010; 341 doi: http://dx.doi.org/10.1136/bmj.c3691 (Published 29 July 2010) Cite this as: BMJ 2010;341:c3691

Vascular events in healthy older women receiving calcium supplementation: randomised controlled trial

BMJ 2008; 336 doi: http://dx.doi.org/10.1136/bmj.39440.525752.BE (Published 31 January 2008) Cite this as: BMJ 2008;336:262

[iii] Calcium supplements with or without vitamin D and risk of cardiovascular events: reanalysis of the Women’s Health Initiative limited access dataset and meta-analysis

BMJ 2011; 342 doi: http://dx.doi.org/10.1136/bmj.d2040 (Published 19 April 2011) Cite this as: BMJ 2011;342:d2040

[iv]mgr inż. Beata Przygoda, Wapń, http://dieta.mp.pl/zasady/show.html?id=73823

[v] Finkelstein Joel S, M.D. Calcium plus vitamin D for postmenopausal women – bone appétit? New England J. Med., 2006; 354(10):1102.

[vi] Sato Y, Kanoko T, Satoh K, Iwamoto J, Menatetrenon and Vitamin D2 with calcium supplements prevent nonvertebral fracture in elderly women with Alzheimer’s disease. Bone. 2005; 36: 61-68.

[vii] Iketani T, Kiriike N, Stein M B, i inni, Effect of menatetrenone (vitamin K2) treatment on bone loss in patients with anorexia nervosa. Psychiatry Res. 2003;117: 259–269.

[viii] Booth SL, Broe KE, Gagnon DR, i inni. Vitamin K intake and bone mineral density in women and men. Am J Clin Nutr. 2003; 77:512-6.

Marta Wróblewska

Tekst sponsorowany

Komentarze (9)

kOlczykowa

3 lata temu

Zaczynam przykładać większą wagę do zdrowej diety, która obfituje w witaminy, ale nie wiedziałam, że K2 jest tak ważna, zacznę jeść więcej produktów, które ją zawierają i pomyślę o suplementacji.

Zostaw komentarz