Dieta O jedzeniu warto wiedzieć

Odżywianie według Montignaca

odzywianie-wedlug-montignaca

Zastanawiałaś się kiedyś czy istnieją produkty, które można jeść do syta i nie martwić się o konsekwencje? Odpowiedź na to pytanie jest nam już znana i brzmi TAK! To dieta Montignaca, oparta na indeksie glikemicznym (link do tematu o IG), przy której ważniejsze od tego ile jemy jest to co i kiedy jemy.

Twórcą tej metody jest Michel Montignac, urodzony we Francji, z wykształcenia politolog, odżywianiem zajmujący się z pasji. Jako młody chłopiec miał spore problemy z nadwagą, którą odziedziczył po swoim ojcu, ważącym 120kg. Nie chcąc podzielić losów swojego taty zaczął interesować się dietetyką.

Dysponując najnowszymi badaniami naukowymi, jak również eksperymentując na samym sobie (schudł 15 kg) i swoich przyjaciołach odkrył jako pierwszy na świecie rolę indeksu glikemicznego w procesie tycia i zastosował go do utraty, bądź kontroli masy ciała. Dzięki pionierskiemu podejściu do odchudzania oraz zdrowego odżywiania zyskał uznanie światowych dietetyków oraz naukowców zajmujących się odżywianiem. Opublikował szereg książek, w tym cieszącą się uznaniem na całym świecie, napisaną w 1987 roku „Jeść aby schudnąć”. Dzięki tej publikacji setki lekarzy zaczęło polecać Metodę Montignaca swoim pacjentom, zwłaszcza osobą cierpiącym na cukrzycę.

Ogólne zasady metody Montignaca

Sposób odżywiania proponowany przez Montignaca można uznać bardziej za styl życia, niż restrykcyjną dietę. Według niego otyłość nie bierze się ze zbyt dużej ilości jedzenia, tylko ze źle skomponowanej diety. Ogólną zasadą Metody jest unikanie produktów mających wysoki indeks glikemiczny.

Węglowodany w jadłospisie trzeba dobierać tak, aby spożyty pokarm nie powodował znacznego podnoszenia glukozy we krwi.

Borys

Zastanawiałaś się kiedyś czy istnieją produkty, które można jeść do syta i nie martwić się o konsekwencje? Odpowiedź na to pytanie jest nam już znana i brzmi TAK! To dieta Montignaca, oparta na indeksie glikemicznym (link do tematu o IG), przy której ważniejsze od tego ile jemy jest to co i kiedy jemy.

 

Spożywanie produktów o niskim IG powoduje stosunkowo mniejszy przyrost poziomu cukru we krwi oraz niższy wyrzut insuliny. Dzięki temu eliminuje się stan nagłego spadku cukry we krwi, który wyzwala uczucie głodu zaspakajanego podjadaniem. Jeśli chodzi o spożycie tłuszczów, to autor diety zaleca stosowanie oliwy z oliwek, dopuszcza natomiast, ku uciesze licznych łasuchów, spożywanie niewielkich ilości masła. Dla wielbicieli wina mamy również dobrą informację, otóż zaleca się picie lampki wina do obiadu lub kolacji.

Do i złe węglowodany

Najważniejszą rolę w diecie Montignaca pełnią węglowodany. To na nie musimy zwrócić szczególną uwagę. W skrócie można je podzielić na dobre – te o niskim indeksie glikemicznym, do których możemy zaliczyć przede wszystkim nieprzetworzone produkty zbożowe takie jak:

  • wypieki z maki pełnoziarnistej,
  • ryż pełnoziarnisty (basmati),
  • makaron gotowany All dente z mąki z pełnego przemiału,
    a także warzywa strączkowe oraz większość odmian warzyw i owoców. Natomiast do grupy ‘złych’ węglowodanów należą produkty poddane oczyszczeniu lub innej formie obróbki, należą do nich: biała mąka, biały ryż, makaron czy kukurydza.

Co zyskamy, stosując metodę Montignaca?

Borys

Zastanawiałaś się kiedyś czy istnieją produkty, które można jeść do syta i nie martwić się o konsekwencje? Odpowiedź na to pytanie jest nam już znana i brzmi TAK! To dieta Montignaca, oparta na indeksie glikemicznym (link do tematu o IG), przy której ważniejsze od tego ile jemy jest to co i kiedy jemy.

 

Korzyści wynikające z odżywiania Metodą Montignaca są następujące:

  • utrata masy ciała, dojście do optymalnej masy ciała,
  • utrzymanie optymalnej masy ciała,
  • regulacja funkcjonowania trzustki,
  • obniżenie poziomu złego cholesterolu, wzrost dobrego,
  • poprawa stanu układu sercowo – naczyniowego, dzięki wyborze odpowiednich tłuszczy,
  • lepsze samopoczucie,
  • likwidacja uczucia zmęczenia i senności spowodowanego wysokim stężeniem cukru we krwi,
  • krótszy i bardziej regenerujący sen.

Przepisy oparte na metodzie są nie tylko zdrowe, ale również i smaczne, dzięki temu dieta nie jest uciążliwa, a czerpiąc satysfakcję ze zdrowego jedzenia poprawimy zarówno kondycję fizyczna jak i psychiczną naszego organizmu. W następnych artykułach postaramy się przybliżyć zasady metody Montignaca.

Borys

Komentarze (4)

linet

9 lat temu

Każda dieta jest na swój sposób restrykcyjna. Jeśli nie każe liczyć kalorii lub nie zabrania spożywania i ograniczania tego czy owego, to znów, jak powyższa, wymaga stosowania się do tabeli indeksu glikemicznego lub przestrzegania zasad łączenia pokarmów. Zakazy, nakazy, ograniczenia…
Dla zdesperowanych lub bardzo zdyscyplinowanych:)
Fajna, masz rację, grozi szaleństwem lub obsesją!

możefajna

9 lat temu

Pięćdziesiąt lat katorgi, już przerobiłam…. na starość, trochę spokoju.
W jedzeniu, też. Jakbym żyła według artykułów , to dawno bym zwariowała.!!!

Zostaw komentarz