Psychologia

Odwetowa prokrastynacja snu

Odwetowa prokrastynacja snu

Zdjęcie autorstwa JESHOOTS.com z Pexels

Sen odgrywa niezwykle istotną rolę dla prawidłowego działania całego organizmu. Podczas niego skóra się regeneruje, mózg utrwala zdobytą wiedzę, zwalczane są także komórki nowotworowe. Snu nie da się niczym zastąpić. Jego niedobór prędzej czy później da nam się we znaki. Na czym polega odwetowa prokrastynacja snu?

Czym jest odwetowa prokrastynacja snu?

Żyjemy na pełnych obrotach, pracujemy po kilkanaście godzin dziennie, mamy na głowie mnóstwo obowiązków. Często brakuje nam czasu dla siebie. Nie mamy, kiedy przeczytać książki, czy obejrzeć serialu. Czasem jednak tak bardzo pragniemy zrobić coś dla siebie, że znajdujemy na to czas kosztem snu. Zakładamy, że nic się nie stanie, jeśli położymy się o 2 czy 3 nad ranem. Musimy koniecznie dowiedzieć się, jak dalej potoczą się losy naszych ulubionych bohaterów, którym tak bardzo kibicujemy.

Konsekwencje niedoboru snu

Odwetowa prokrastynacja snu sprawia, że śpimy za mało. Dorosły powinien w spokoju przesypiać co najmniej 8 godzin, aby nazajutrz dobrze funkcjonować. Inaczej obudzi się zmęczony, rozdrażniony, będzie miał problemy z koncentracją i kreatywnoscią. Przed odwetową prokrastynację snu często nie wypełniamy swoich obowiązków z należytą starannością. W naszą pracę łatwo wkradają się błędy. Ponadto niedobór snu sprawia, że próbujemy się jakoś pobudzić i sięgamy po posiłki wysokoenergetyczne, co z kolei prowadzi do otyłości.  Odwetowa prokrastynacja snu prowadzi też do obniżenia odporności, przez co częściej zapadamy na różnego rodzaju infekcje. Ponadto nasze serce zaczyna gorzej pracować. W ciągu dnia dokucza nam senność lub nadmierne pobudzenie. Stajemy się też bardziej nerwowi i agresywnie reagujemy w sytuacjach stresowych.

Dlaczego oglądanie seriali utrudnia zasypianie

Seriale oglądamy na tablecie lub laptopie, ewentualnie na ekranie telewizora. Każde wspomniane urządzenie emituje światło niebieskie, które wpływa negatywnie na syntezę melatoniny, hormonu snu. W rezultacie po dwóch odcinach ulubionego serialu jesteśmy pobudzeni i nie potrafimy zmrużyć oczu, odpalamy zatem kolejny. Tak powstaje błędne koło. Warto podkreślić, iż często seriale mają tak wartką akcję, że nas dodatkowo pobudzają. Wyrzut adrenaliny utrudnia nam jednak zasypianie, przez co rano ledwo funkcjonujemy. Już na starcie czujemy się przemęczeni.

Odwetowa prokrastynacja snu to wyczerpywanie energii życiowej

Każda nieprzespana noc to zaciąganie długu. Póki jesteśmy młodzi, to jakoś funkcjonujemy. Z wiekiem zaczynamy jednak mocno odczuwać skutki nieprzespanej nocy. Nasz organizm gorzej się regeneruje.  Wiele osób rezygnuje ze snu, bo woli się pouczyć do egzaminu, pójść na imprezę, a rano sięga po ogromne ilości kawy, by jakoś funkcjonować w ciągu dnia. To jednak nie jest dobre rozwiązanie. Nadmiar  kawy jest szkodliwy dla naszego serca.

Dodaj komentarz