Fitness Jak ćwiczyć?

Odpowiednia postawa ciała

odpowiednia-postawa-ciala

Postawa ciała to jego indywidualnie ukształtowanie i położenie poszczególnych odcinków tułowia oraz nóg w pozycji stojącej. Postawa jest nawykiem ruchowym, który nabywamy z czasem – uczymy się i to nie tylko dobrych.

Prostuj się!

Napięcie układu mięśniowego, zapewniającego wyprostowaną postawę, ma charakter odruchu, który można wyrobić przez oddziaływania wychowawcze. Nie tylko dzieciom, ale i dorosłym należy przypominać, by skorygowali swoją postawę. Po tym można poznać prawdziwego fachowca – instruktora fitness, który dba o przyjmowanie prawidłowej postawy podczas wykonywanych ćwiczeń – i nie tylko. Dobry instruktor przekazuje wiedzę na temat istoty utrzymywania prawidłowej postawy ciała w trakcie ćwiczeń i wszelkich codziennych czynności.

Nie kurcz się

Zazwyczaj pogorszenie postawy występuje już po 35. roku życia, brzuch zaczyna wystawać, wszystkie fizjologiczne krzywizny kręgosłupa pogłębiają się, zmniejsza się też jego długość, w wyniku zmian w obrębie krążków międzykręgowych – zaczynamy maleć.
Swobodną postawę ciała możemy poprawić przez napięcie odpowiednich grup mięśniowych, co trzeba robić możliwie jak najczęściej. Najlepiej przed lustrem, tak, by można było właściwie skorygować poszczególne części ciała.

Prawidłowa postawa

Czynnie poprawiona postawa, prostowanie się „na rozkaz”, w odróżnieniu od swobodnej – nawykowej jest układem wymuszonym i nosi nazwę postawy bacznej.

Prawidłowa postawa ciała to harmonijne i bezwysiłkowe ułożenie poszczególnych elementów postawy w stosunku do osi długiej ciała.
Postawa ciała pogarsza się wraz z wiekiem, głównie dlatego, że spada napięcie mięśni posturalnych, odpowiedzialnych za jej utrzymanie. Aktywność fizyczna zapobiega szybkiemu rozwojowi wad postawy.

Ćwiczenia

Jednak należy pamiętać o właściwej postawie podczas wykonywania ćwiczeń. W aktywności fizycznej, ukierunkowanej na zdrowie, ważne jest, by harmonijnie rozwijała całe ciało. Niewłaściwymi, źle dobranymi ćwiczeniami możemy spowodować wystąpienie wady postawy bądź jej pogłębienie, dlatego warto korzystać z rad profesjonalnych instruktorów. Nierównomiernie rozwinięta muskulatura, nieharmonijnie napięcie poszczególnych grup mięśni doprowadza do rozwoju wad, które mogą mieć swe następstwo w nieodwracalnych negatywnych zmianach kostnych.
Nieprawidłowa postawa prowadzi do niewłaściwej pracy nie tyko kości, ale również stawów, krążków miedzykręgowych, mięśni i więzadeł, co z czasem rodzi dolegliwości bólowe.
(PFN)

dr Paweł F. Nowak

Komentarze (5)

filodendron

8 lat temu

Czasem na zmianę postawy wpływają nie tylko sprawy somatyczne, ale także zmartwienie, wtedy człowiek nie ma głowy do pilnowania postawy.

pati25

8 lat temu

Wraz z biegiem lat zmienia się postawa naszego ciała,coraz trudniej utrzymać prawidłową postawę.Aby jak najdłużej ją zachować musimy pamiętać,aby podczas różnych czynności utrzymywwać prawidłową pozycję ciała.Dbajmy też o naszą aktywność fizyczną

ell@

9 lat temu

Ja też tak robię na spacerach, marszach – jak się wciąga brzuch, to automatycznie wydłuża się szyja, wypina pierś ..

pauzka

9 lat temu

A ja sobie od lat wypracowałam , swoje własne ćwiczenie, kiedy wychodzę
z domu np. na spacer czy to po zakupy. lekko wciągam mięśnie brzucha,
tak by brzuszek się spłaszczył. Tak maszeruję,na przemian rozlużniając
mięśnie i ponownie wciągając, staram się w tym czasie głęboko oddychac.
Super ćwiczenie ,natychmiast odczuwalne działanie prostującej się sylwetki.

ell@

9 lat temu

Zauważyłam, że muszę ostatnio zważać na moje łopatki.
Chcą się zaokrąglać ..! na co nie mam zamiaru spokojnie zezwalać i wzmogłam uwagę – prostuję i prostuję.
Zaczęłam też regularniej wzmacniać mięśnie pleców.

Zostaw komentarz