Dieta

Odchudzanie po 50. roku życia – jak to zrobić?

Odchudzanie po 50. roku życia

Panthermedia

Wiele osób zastanawia się, czy odchudzanie po 50. roku życia jest w ogóle możliwe. Na szczęście w każdym wieku możemy pozbyć się zbędnych kilogramów, które odbierają nam pewność siebie i stanowią balast dla organizmu, a w sposób szczególny dla kręgosłupa i stawów.  W naszym artykule podpowiadamy, jak zabrać się do odchudzania w przemyślany sposób, aby uzyskać pożądane rezultaty bez utraty zdrowia.

Spis treści:

  1. Dlaczego z wiekiem należy obniżać kaloryczność posiłków?
  2. Odchudzanie po 50. roku życia rozpocznij od wykonania badań
  3. Uważaj na diety odchudzające przynoszące natychmiastowe rezultaty!
  4. Dieta odchudzająca bez efektu jo-jo. Postaw na regularne i zbilansowane posiłki
  5. Zdrowe odchudzanie a odpowiednie nawodnienie organizmu
  6. Dieta na odchudzanie – co warto do niej włączyć? Czego unikać?
  7. Skuteczne odchudzanie to także regularna aktywność fizyczna
  8. Dieta pudełkowa – idealne rozwiązanie dla osób zabieganych

Dlaczego z wiekiem należy obniżać kaloryczność posiłków?

Z rozrzewnieniem wspominasz czasy, gdy mogłaś jeść wszystko bez obaw o smukłą sylwetkę? Niestety, z wiekiem słabnie przemiana materii. Bardzo często o tym zapominamy i nie dostosowujemy diety do obecnych okoliczności. Tymczasem komponując menu, należy uwzględnić swój wiek, prowadzony tryb życia oraz indywidualne predyspozycje. Bardzo często po 30. roku życia należy zacząć stopniowo obniżać kaloryczność spożywanych posiłków. Oczywiście, osoba, która pracuje fizycznie lub regularnie uprawia sport, może pozwolić sobie na więcej niż pracownik biurowy, któremu obca aktywność fizyczna. Ponadto istnieją ludzie, którzy otrzymują od swoich przodków geny warunkujące szybszy metabolizm, w rezultacie mają oni mniejsze problemy z utrzymaniem smukłej sylwetki. Pamiętajmy jednak o tym, że wskazania wagi nie zawsze odzwierciedlają realny stan zdrowia. Można mieć prawidłową masę ciała, ale cierpieć na miażdżycę ze względu na spożywanie posiłków obfitujących w zły cholesterol. Z drugiej strony osoba, która posiada nadprogramowe kilogramy, może cieszyć się dobrym stanem zdrowia i optymalnym poziomem cukru oraz cholesterolu we krwi.

kaloryczność posiłków
Zdjęcie autorstwa Ella Olsson z Pexels

Odchudzanie po 50. roku życia rozpocznij od wykonania badań

Zanim przystąpisz do odchudzania, wykonaj badania kontrolne. Bardzo często pomijamy ten istotny krok, a przecież odgrywa on niebagatelną rolę. Zanim zaczniesz ograniczać porcje posiłków i rezygnować z niektórych artykułów spożywczych, musisz się upewnić, że nie cierpisz na żadne niedobory substancji odżywczych. W przypadku ich zdiagnozowania, należy uzupełnić poziom odpowiednich składników poprzez starannie dobraną dietę i włączenie suplementów diety.  Jeśli przystąpimy do odchudzania bez badań kontrolnych, możemy pogłębić niedobory substancji odżywczych i pogorszyć swój stan zdrowia. W tym miejscu warto zaznaczyć, iż choć z wiekiem nasze zapotrzebowanie na energię spada, to wzrasta na witaminy i minerały. W celu utrzymania optymalnego poziomu wapnia czy cynku, należy spożywać więcej produktów zasobnych w te pierwiastki. Można też zastanowić się nad włączeniem suplementów diety, jednak nigdy nie należy traktować ich jako substytutu zbilansowanej i zróżnicowanej diety.

Uważaj na diety odchudzające przynoszące natychmiastowe rezultaty!

Diety odchudzające często kuszą nas szybkimi rezultatami. Tymczasem decydując się na zbyt restrykcyjne rozwiązanie, możemy  wyrządzić sobie krzywdę. Nierzadko diety niskokaloryczne są wyczerpujące dla naszego organizmu, prowadzą do niedoboru substancji odżywczych wskutek monotonii w odżywianiu, nadmiernie eksploatują wątrobę czy nerki. Pamiętaj też o tym, dieta odchudzająca może przynieść szybkie rezultaty, ale im szybciej tracisz zbędne kilogramy, tym bardziej musisz liczyć się z efektem jo-jo. Klucz do sukcesu stanowi bowiem stała zmiana nawyków żywieniowych. Nie istnieje żadna cudowna dieta odchudzająca, którą można zakończyć z dnia na dzień i przystąpić do objadania się fast foodami oraz słodyczami. Dobra dieta na odchudzanie nie może też być zbyt restrykcyjna, ponieważ łatwo zrazimy się do jej stosowania.

diety odchudzające
Pixabay

Dieta odchudzająca bez efektu jo-jo. Postaw na regularne i zbilansowane posiłki

Skuteczna dieta na odchudzanie powinna charakteryzować się obniżoną kalorycznością serwowanych posiłków.  W wielu przypadkach wystarczy wprowadzić drobne zmiany. Np. truskawki same w sobie nie są bombą energetyczną. Jeśli jednak połączymy je z bitą śmietaną i dodamy do nich cukru, to możemy przybrać na wadze.  Sałatki są zdrowe pod warunkiem, że nie zawierają tłustych sosów. Zamiast przygotowywać wysokokaloryczny dip, lepiej postawić na odrobinę jogurtu naturalnego czy sos winegret na bazie oliwy z oliwek.  Aby odchudzanie przynosiło pożądane rezultaty, musimy zapewnić sobie regularne posiłki. Bardzo często sięgamy po jedzenie wówczas, gdy akurat mamy czas. Np. cały dzień pracujemy bez śniadania, a po przyjeździe z biura jemy obfity obiad, nierzadko decydując się na wysokokaloryczne dania. Ponadto nieregularne posiłki wpływają negatywnie na metabolizm. Mogą zakłócać przemianę materii. Jednocześnie sprzyjają podjadaniu. Gdy nie zjemy śniadania i dokucza nam głód, schodzimy do pobliskiego sklepu i kupujemy batonika czy drożdżówkę. Regularność posiłków może zapewnić dieta pudełkowa. To świetne rozwiązanie dla wszystkich osób, które pragną zrzucić zbędne kilogramy lub po prostu zdrowo się odżywiać. Składa się ona z 5 zbilansowanych dań, które są nie tylko smaczne, ale też zaspokajają zapotrzebowanie organizmu na wszystkie składniki odżywcze.

Zdrowe odchudzanie a odpowiednie nawodnienie organizmu

Dieta odchudzająca powinna opierać się również na odpowiednim nawodnieniu organizmu. Bardzo często spożywamy zbyt mało płynów, co skutkuje zaparciami i problemami z wypróżnianiem. Aby tego uniknąć, nie wystarczy tylko włączyć błonnik do swojej diety. Ten składnik bowiem zapewnia prawidłową perystaltykę jelit tylko wówczas, gdy dbamy o odpowiednie nawodnienie organizmu. W przeciwnym wypadku sam może powodować zaparcia. Dorosła osoba w dni, gdy nie ma upału, powinna spożywać od 1,5 do 2 litrów wody. Jeśli panują wysokie temperatury, ilość ta powinna ulec zwiększeniu. W tym miejscu warto podkreślić, iż odpowiednie nawodnienie organizmowi zapewnia tylko woda, woda z cytryną oraz ziołowe napary. Kawa czy herbata, jak również słodkie napoje, mogą przyczyniać się do zwiększonego wydalania moczu i tym samym powodować odwodnienie organizmu.

zdrowe odchudzanie
Zdjęcie autorstwa picjumbo.com z Pexels

Dieta na odchudzanie – co warto do niej włączyć? Czego unikać?

Skuteczne odchudzanie po 50. roku życia wiąże się też z koniecznością ograniczenia spożycia alkoholu, cukrów prostych i tłuszczów zwierzęcych. Dietę natomiast warto wzbogacić o błonnik, który występuje m.in. w otrębach, pieczywie pełnoziarnistym, skórce jabłka czy śliwkach. W menu osób po 50. roku życia nie może zabraknąć nabiału, a szczególnie mlecznych wyrobów fermentowanych takich jak kefir, jogurt czy maślanka. Tego typu produkty stanowią bowiem bogate źródło łatwo przyswajalnego wapnia, którego potrzebujemy, aby zachować mocne kości i uniknąć osteoporozy. Ponadto mleczne wyroby fermentowane zawierają żywe szczepy bakterii kwasu mlekowego, które ułatwiają zachowanie prawidłowej masy ciała. Zasiedlając nimi jelita, zyskujemy sprzymierzeńca, który nie tylko chroni nas przed potencjalnymi patogenami, ale też usprawnia trawienie substancji pokarmowych oraz ułatwia przyswajanie niektórych składników odżywczych, w tym witamin i minerałów.  Wykazano też, iż dobre szczepy bakterii kwasu mlekowego dzięki swoim zdolnościom enzymatycznym same wytwarzają niektóre witaminy, na które nasz organizm wykazuje zapotrzebowanie.

dieta na odchudzanie
Zdjęcie autorstwa Alexander Mils z Pexels

Skuteczne odchudzanie to także regularna aktywność fizyczna

Bardzo często odchudzanie ograniczamy do zmiany nawyków żywieniowych. Oczywiście, spożywanie mniej kalorycznych potraw jest bardzo ważne, ale nie należy zapominać o roli regularnej aktywności fizycznej. Bardzo często pomijamy ten aspekt, co przynosi dość zaskakujące rezultaty. Czy wiesz, że osoba, która stawia na zdrową dietę, może zachorować na miażdżycę przez znikomą ilość ruchu? Odchudzanie często rozpatrujemy pod kątem skuteczności i smukłej sylwetki. Tymczasem należy spojrzeć na nie szerzej niż przez pryzmat estetyczny. Odchudzanie jest nam potrzebne po to, aby nasz organizm funkcjonował prawidłowo. Aby mogło tak się stać, należy postawić na regularną aktywność fizyczną. Nie każda z nas lubi biegać czy chodzić na siłownię. Aby aktywność fizyczna miała charakter regularny, musimy dobrać ją do swoich potrzeb. Dzięki temu nie będziemy z niej rezygnować pod pierwszym, lepszym pretekstem. Jeśli nie lubisz biegać, postaw na systematyczne i długie spacery z przyjaciółką. To zapewni ci niezbędną ilość ruchu, w rezultacie będziesz cieszyć się zdrowiem, dobrym samopoczuciem i smukłą sylwetką.

Dieta pudełkowa
Zdjęcie autorstwa Ponyo Sakana z Pexels

Dieta pudełkowa – idealne rozwiązanie dla osób zabieganych

Dieta odchudzająca często stanowi dla nas prawdziwe wyzwanie. Żyjemy w czasach, w których sporo czasu spędza się w biurze ze względu na kolejny zbliżający się deadline. Do tego dochodzą liczne obowiązki, związane chociażby z przeglądem samochodu, przygotowaniem ogrodu na nadchodzącą jesień etc. Nic dziwnego, że brakuje nam czasu na przygotowywanie zdrowych posiłków. Często powtarzamy sobie – schudnę, gdy znajdę czas na gotowanie, po czym przychodzą kolejne zobowiązania i projekt walki ze zbędnymi kilogramami zostaje odłożony na bliżej nieokreśloną przyszłość. Dobrym rozwiązaniem dla osób zabieganych jest dieta pudełkowa. Dziś catering dietetyczny jest dostępny praktycznie w każdym mieście i nie kosztuje majątku. Dieta pudełkowa opiera się na dostarczaniu 5 gotowych i zbilansowanych posiłków dziennie.  W tym miejscu warto podkreślić, iż jest to także świetna opcja dla osób cierpiących na nietolerancje pokarmowe.  Firmy oferujące catering dietetyczny bardzo często je uwzględniają i oferują dietę pudełkową bez glutenu czy laktozy. W rezultacie nie tylko nie tracisz czasu na gotowanie, zdrowo się odżywiasz, ale też nie musisz zastanawiać się, jak zbilansować swoje menu, aby niczego w nim nie zabrakło. Już dziś zachęcamy do zapoznania się z ofertą Cateromarket.pl. Z pewnością znajdziesz tam plan żywieniowy skrojony na miarę swoich potrzeb.

Dodaj komentarz