Kobieta na rynku pracy Psychologia

Niechęć do koleżanki z pracy

niechec-do-kolezanki-z-pracy

W pracy spędzamy 40 h tygodniowo. Każda z nas chciałaby otaczać się życzliwymi ludźmi. Niestety, nie zawsze jest to możliwe, a nieżyczliwe koleżanki z pracy mogą bardzo uprzykrzyć życie. Jak poradzić sobie z nielubianą koleżanką, z którą dzielimy pokój?

Niektóre osoby odczuwają charakterystyczny ścisk w żołądku za każdym razem, gdy przekraczają próg firmy. Wizja spędzenia 8 godzin w towarzystwie osoby, której nie darzymy sympatią, nie jest motywująca.

Praca – ważny element życia

Szacuje się, iż w pracy spędzamy niemal połowę swojego dorosłego życia. Codziennie spotykamy tych samych ludzi. Musimy przyzwyczaić się do ich dziwactw i nawyków. Niestety, niektóre osoby działają na nas jak płachta na byka. Nie zawsze jesteśmy w stanie wskazać racjonalny powód swojej niechęci. Jak zapanować nad negatywnymi emocjami?

Umiejętność współpracy

Nasza niechęć nie powinna przekładać się na relacje zawodowe. Nie musimy udawać sympatii do koleżanki, z którą dzielimy pokój, ale powinnyśmy umieć współpracować. Pamiętajmy, że nasza wypłata stanowi znaczną część rodzinnego budżetu. W firmie należy trzymać emocje na wodzy. Po wyjściu z biura możemy spędzać czas z osobami, które darzymy sympatię. W firmie nie mamy wyboru.

Przyczyna niechęci

Jeśli chcesz zapanować nad negatywnymi emocjami, powinnaś ustalić źródło niechęci. Zastanów się, jaka cecha najbardziej irytuje cię w koleżance z pracy? Jeśli nie potrafisz znieść jej lenistwa i przesiadywania na portalach społecznościowych, możesz jej zwrócić uwagę. Ona również dostaje wynagrodzenie za wykonaną pracę. Za prywatne rozmowy ze znajomymi nikt nie wypłaca pensji.

Irmina

W pracy spędzamy 40 h tygodniowo. Każda z nas chciałaby otaczać się życzliwymi ludźmi. Niestety, nie zawsze jest to możliwe. Jak poradzić sobie z nielubianą koleżanką, z którą dzielimy pokój?

Nieracjonalne przesłanki

Nie zawsze jesteśmy w stanie wskazać przyczynę naszej niechęci. Biolodzy twierdzą, iż w wyborze znajomych podświadomie kierujemy się zapachem. Czasem brak zgodności biochemicznej stanowi źródło negatywnych emocji. Zdarza się, iż w innych ludziach irytuje nas lekkomyślność, głośny śmiech lub specyficzny ubiór. Jeśli nasza niechęć do koleżanki z pracy nie ma racjonalnych przesłanek, musimy nad sobą popracować. Pamiętajmy, iż każdy z nas posiada pewne nawyki i cechy, które mogą wyprowadzać innych z równowagi.

Szczera rozmowa

Czasem warto poznać „wroga”. Jeśli nie rozumiemy postępowania koleżanki, możemy z nią szczerze porozmawiać. Poznając motywację współpracownicy, możemy ją zrozumieć. Nie każdy potrafi jednocześnie rozmawiać i pracować. “Brak podzielności uwagi bywa przyczyną wielu nieporozumień*. Często zakładamy, że jeśli koleżanka z nami nie rozmawia, uważa się za lepszą od nas. W rzeczywistości może być pochłonięta pracą.

Profesjonalizm jako klucz do sukcesu

Często zapominamy, iż nie musimy lubić każdej osoby, którą spotykamy na swojej drodze. W pracy stawiajmy na profesjonalizm. Rozmawiajmy o wspólnych projektach, wymieniajmy się informacjami nt. spotkań zawodowych. Jeśli nie czujemy się komfortowo w czyimś towarzystwie, nie poruszajmy przy nim tematów osobistych.

Oceniając pracę koleżanki, zwracaj uwagę na jej wiedzę i umiejętności. Jeśli osiągnęła sukces, nie lekceważ jej osiągnięć. W pracy liczy się profesjonalizm.

Irmina

Komentarze (7)

drobina

4 lata temu

Nie miałam większych problemów z koleżankami z pracy, chociaż czasami były spięcia. Najbardziej denerwowały mnie osóbki, które potrafiły sprzedać swoją nierobotę jako robotę:-X, przypisując sobie największe zasługi.

Mindi

5 lat temu

Różny jest rodzaj naszej pracy. Wydaje mi się, że powinniśmy się kierować profesjonalizmem i osobiste niechęci nie powinny wpływać na nasze zachowania w stosunku innych. Czasami jednak jest bardzo trudno, gdy nasza praca zależy od współpracy z innymi a ta osoba jest niesolidna albo prowokująca.

Emilly27k

5 lat temu

W pracy występują najczęściej plotki i to m się nie zawsze podoba. Jeśli są sprawdzone jest ok, ale na ogół nie powinno się źle mówić o nikim.

pati25

5 lat temu

To przykre,gdy mamy taką koleżankę,której nie lubimy.Najgorzej,gdy musimy z nią przebywać tyle godzin w pracy i jeszcze w jednym pomieszczeniu.Nie zawsze
szczera rozmowa może tu pomóc.Bo przecież może nie chcieć z nami rozmawiać.

filodendron

5 lat temu

Najgorsze jest, gdy w pracy jest ktoś fałszywy i obgaduje za plecami.Na ogół miałam szczęście pracować z miłymi i kulturalnymi ludźmi.

Emilly27k

5 lat temu

Niestety zawsze pojawiać się będą w pracy emocje z powodu lepszej wydajności i efektywności koleżanek pracy i na tym opiera się rywalizacja w pracy.

stazyz

5 lat temu

To prawda, nie zawsze da się określić dlaczego kogoś nie lubimy, ale musimy pamiętać, że i nas również nie wszyscy lubią:). Takie jest życie i musimy robić swoje najlepiej jak potrafimy, a reszta to już jest tylko dodatek. W pracy spędzamy zaledwie kilka godzin, reszta to nasz własny czas, który spędzamy jak chcemy i z kim chcemy:) Więc nie warto zawracać sobie głowy kimś z pracy i tracić radość życia:)

Zostaw komentarz