Dieta O jedzeniu warto wiedzieć

Kasza jaglana – niedoceniony przysmak

kasza-jaglana-niedoceniony-przysmak

Serdecznie zapraszamy do lektury fragmentu książki „Kasza jaglana na 99 sposobów”, która zawiera nie tylko wyśmienite przepisy, ale również cenne wskazówki dietetyczne.

Bomba witaminowa, czyli co zawiera kasza jaglana?

O kaszach można by długo pisać. Wszyscy je znamy, ale bardzo często, pomimo ich walorów zdrowotnych i smakowych, nie doceniamy ich wartości. Najbardziej zapomniana wydaje się kasza jaglana, która na naszych stołach gości bardzo rzadko. Mamy nadzieję, że po przeczytaniu naszej książki ta sytuacja się zmieni.

Mało kto wie, że jest to jedna z najzdrowszych kasz! Dołącz do grona miłośników zdrowej kaszy jaglanej. Kasza jaglana, czyli jagły – otrzymywana jest ze zboża zwanego proso. Łuskane ziarno prosa było ważnym elementem diety naszych przodków – zapytaj o to kogoś starszego.

Dlaczego akurat kasza jaglana?

Po pierwsze obfituje ona w witaminy z grupy B, lecytynę i posiada więcej soli mineralnych niż pszenica, jęczmień i żyto. Ma również wysoki poziom białka i węglowodanów w złożonej postaci. Składniki te powoli uwalniają się do krwi podczas trawienia, dzięki czemu zapewniają mózgowi stały dopływ energii.

Anna Ptak i Małgorzata Salawa

Serdecznie zapraszamy do lektury fragmentu książki „Kasza jaglana na 99 sposobów”, która zawiera nie tylko wyśmienite przepisy, ale również cenne wskazówki dietetyczne.

Po drugie pod względem wartości odżywczej znajduje się na drugim miejscu po kaszy gryczanej. Ma nieco mniej białka, witamin B1, B2, fosforu i tłuszczu. A po trzecie kaszę jaglaną, podobnie jak kukurydzianą, mogą jeść osoby uczulone na gluten.

Zawiera dużo białka, a mało skrobi, jest lekkostrawna i nie powoduje wzdęć ani fermentacji w żołądku. Ma sporo krzemu poprawiającego wygląd włosów, skóry, zębów czy paznokci. Warto też wspomnieć jako ciekawostkę, że w jaglance znajduje się również lecytyna, która poprawia pamięć
i reguluje ilość cholesterolu we krwi. Ponieważ nie zawiera glutenu jest doskonała dla osób na diecie bezglutenowej.

Dieta codzienna i dieta oczyszczająca

Dietetycy chętnie zalecają kaszę jaglaną, szczególnie na śniadanie – gotowaną na wodzie, najlepiej z bakaliami. Taki posiłek (100g kaszy = ok. 350 kalorii) jest nie tylko sycący, ale i lekkostrawny! Kasza ta świetnie usuwa z organizmu gromadzące się toksyny. Dlatego jest też doskonałym produktem oczyszczającym.

Warto zastosować choć kilkudniową dietę oczyszczającą na bazie kaszy jaglanej. Zawarte w niej antyoksydanty, czyli substancje wychwytujące i neutralizujące wolne rodniki (jedna z przyczyn nowotworów), zapobiegają powstaniu raka.

Anna Ptak i Małgorzata Salawa

Serdecznie zapraszamy do lektury fragmentu książki „Kasza jaglana na 99 sposobów”, która zawiera nie tylko wyśmienite przepisy, ale również cenne wskazówki dietetyczne.

Kaszę jaglaną można jeść na słodko np. gotowaną z jabłkami i cynamonem lub bakaliami. Można ją też podawać na słono – na obiad zamiast ziemniaków lub ryżu. Może być też dodatkiem do zup i farszu na gołąbki czy kotlety. O jej cennych właściwościach możemy się również przekonać przy infekcjach górnych dróg oddechowych.

Kasza ta, jak żadna inna, usuwa nadmiar wilgoci z organizmu, czyli różnego rodzaju śluzy (np. podczas kataru, kaszlu przy chorobach płuc lub oskrzeli). Zdarza się nawet, że dieta jaglana wystarczy, żeby nie brać antybiotyków.

Tekst jest fragmentem książki Kasza jaglana na 99 sposobów, objętej patronatem przez siostrzany portal DojrzalaKobieta.pl. Książka została wydana w formie e-booka i można ją nabyć na stronie sztukaodzywiania.pl

Anna Ptak i Małgorzata Salawa

Komentarze (8)

pati25

7 lat temu

Bardzo dużo właściwości ma ta kasza jaglana.
Wpływających na nasze zdrowie jak i na urodę.Te wiadomości o kaszy jaglanej zachęciły mnie,aby ją spożywać

drobina

7 lat temu

Dzisiaj otrzymałam (wygraną w konkursie) „Kaszę jaglaną na 99 sposobów” – istna poezja smaków Nie miałam pojęcia, że na bazie kaszy jaglanej można wyczarowywać takie cudeńka! Są dania na słodk0:), wytrawne, a także zupy oraz różne porady dotyczące kaszy jaglanej. Najchętniej wypróbowałabym wszystkie przepisy naraz :-X Wszystkie są ciekawe. Ze słodkości najapetyczniej wygląda jabłecznik bezglutenowy z polewą czekoladową, ale co na to kalorie? Chyba bezpieczniej będzie jak wypróbuję kotleciki z brokułami lub klopsiki z łososiem. Mam także ochotę na naleśniki lub placki jaglano-gryczano-kukurydziane:P(woot). Nic tylko wybierać, przebierać i…gotować!:P:-*

Mindi

7 lat temu

Coraz więcej się słyszy i czyta o kaszy jaglanej i jej walorach zdrowotnych. Ja od jakiegoś czasu wprowadziłam kasze do obiadu, mam nadzieję, że rodzina będzie zdrowsza 🙂

memorka

7 lat temu

Najbardziej przemawia do mnie zawartość lecytyny w tej kaszy;)-bo skleroza mnie ostatnio męczy. Przyznam się, że nie jadłam tej kaszy-koniecznie spróbuję. Gryczaną bardzo lubię.

dulcynea

7 lat temu

Bardzo przemawiają do mnie te zalety kaszy jaglanej:-X
Jestem pod wrażeniem, koniecznie spróbuję , jutro kupię kaszę.
Wiem , że kasza gryczana jest zdrowa lecz jej nie lubię:(
Muszę spróbować jagły:-X:-):-X

Zostaw komentarz