Dieta O jedzeniu warto wiedzieć

Jak zmniejszyć utratę witamin?

jak-zmniejszyc-utrate-witamin

Wciąż narzekamy, że pożywienie w dzisiejszych czasach nie ma odpowiedniej ilości witamin. Przy wyborze produktów, warto uważnie czytać ich etykietę ze składem.

Pamiętaj, że ważna jest wiedza o wartości odżywczej produktów, ale także o sposobie ich powstawania. Czy wiesz jak przygotować posiłki by użyte produkty nie traciły na wartości? Przeczytaj ten tekst, by uniknąć kuchennych wpadek.

Zdrowo jem, bo wiem, co jem!

Przy wyborze podstawowych produktów kuchennych na ogół kierujemy się ceną oraz wygodnymi nawykami. Biały ryż zamiast brązowego – bo tańszy, szybciej się gotuje i smaczniejszy. Gotowe mrożonki na zupę zamiast całych warzyw – bo nie trzeba obierać i tracić czasu na zabawę w mozolne krojenie… Takie przykłady można mnożyć. Pamiętaj, że kupując żywność trzeba zastanowić się dwa razy. Warto kupować jedzenie możliwie najmniej przetworzone. Unikaj tzw. półproduktów i dań prawie gotowych. Na pierwszym miejscu postaw świeżą żywność. Czasem warto dopłacić kilka złotych do dobrej jakości masła czy oleju i zrezygnować z sztucznych suplementów.

Pod uwagę należy wziąć produkty z tzw. pełnego przemiału. Dużym plusem dla Twojego zdrowia będzie jedzenie chleba pełnoziarnistego (błonnik), prawdziwego masła (tłuszcze) czy picie pełnego tłustego mleka (to nieprawda, że produkty light są zdrowsze).

Anna Konopka

Wciąż narzekamy, że pożywienie w dzisiejszych czasach nie ma odpowiedniej ilości witamin. Przy wyborze produktów, warto uważnie czytać ich etykietę ze składem.

Jak zatrzymać witaminy?

Sposób przyrządzania i obróbka produktów ma znaczenie, m.in. w przypadku warzyw i owoców. Poznaj kilka cennych rad:

  • Warzywa i owoce należy szykować chwilę przed ich przerobieniem. Złą metodą jest zostawianie ich w zimnej wodzie przed ugotowaniem na czas dłuższy niż 5 minut.
  • Warzyw i owoców nie trzeba kroić za drobno, by nie wystawiać zbyt dużej powierzchni na kontakt z powietrzem, ponieważ przyspiesza to utratę wartościowych składników. Po ich starciu należy je zjeść jak najszybciej.
  • Pokrojone warzywa i owoce poleca się skropić od razu sokiem z cytryny.
  • Unikać obierania, kiedy jest to możliwe. Pod skórką znajduje się mnóstwo witamin.
  • Gotować jak najkrócej i w jak najmniejszej ilości wody bądź też gotować na parze lub piec.
  • Zachować wywar pozostały po gotowaniu warzyw, bo ten zawiera cenne minerały, wypłukane w czasie gotowania. To idealny dodatek jako baza do zup i sosów.

Smacznego!

Anna Konopka

Komentarze (5)

drobina

7 lat temu

Widzę, że z moim odżywianiem nie jest tak źle.:-X Wiele z tych porad pokrywa się z moimi wyborami:-) Muszę jednak przyznać, że czasami zdarza mi się korzystać z tzw. półproduktów i dań prawie gotowych. Na szczęście takie sytuacje mają miejsce bardzo rzadko.

nowa

10 lat temu

Konkretny artykół.W dzisiejszych czasach , gdy jesteśmy zabiegane , często idziemy na łatwiznę i kupujemy gotowe produkty lub takie które nie wymagaja dużo pracy , przez co nie zastanawiamy sie nad ich jakoscią i to jest prawda!

Giulia

10 lat temu

Krótki artykuł, ale jakże konkretny. Sama nieraz się przekonałam, że lepiej zjeść coś wartościowego, mimo iż jest to droższe, niż zapychać siebie i całą rodzinę dużą ilością produktów. Jest takie powiedzenie: jestem tym co jem i jest to racja.

filodendron

10 lat temu

Bardzo dobre wskazówki,o których niestety ,często się zapomina.Dobrze,że zostały przypomniane.W życiu codziennym,gdy brak czasu,rzeczywiście wybiera się najprostsze rozwiązania-np,kupowanie już wcześniej pokrojonych warzyw itp.

Zostaw komentarz