Zdrowie

Jak wspomóc zdrowie psychiczne?

Jak wspomóc zdrowie psychiczne

Brooke Lark z Unsplash

Problemy zdrowia psychicznego stanowią spore wyzwanie dla współczesnego świata. Co roku wzrasta liczba osób cierpiących na depresję, stany lękowe i różnego rodzaju dysfunkcje. Te znacznie obniżają jakość życia, dlatego naukowcy zastanawiają się, jak wspomóc zdrowie psychiczne. Na szczęście nie jesteśmy całkowicie bezradni. Na mózg oddziałują bowiem określone substancje. Wpływ jednych trzeba zminimalizować, a innych zwiększyć. Jak tego dokonać?

Spis treści:

  1. Na czym polega leczenie uzależnień?
  2. Anandamid, czyli naturalny kanabinoid odpowiedzialny za stan relaksacji
  3. Jak stres zwiększa ryzyko choroby Alzheimera?
  4. Jak wspomóc zdrowie psychiczne? Dobre relacje międzyludzkie
  5. Jak zwiększyć syntezę endorfin?
  6. Co powinna zawierać dieta antydepresyjna?
  7. Mikrobiota jelitowa w przeciwdziałaniu depresji
  8. Jak sen wspomaga zdrowie psychiczne?

Na czym polega leczenie uzależnień?

Spore wyzwanie dla psychoterapeutów stanowią uzależnienia. Hazard, narkotyki, alkohol, seksoholizm – wszystko to negatywnie wpływa na jakość życia. Z drugiej strony z nałogiem nie da się zerwać z dnia na dzień, gdy opiera się on na trwałych połączeniach neuronalnych. Aby przestać pić czy zażywać substancje odurzające, trzeba wykształcić nowe połączenia między komórkami nerwowymi. Krótko mówiąc, szkodliwe nawyki należy zastąpić ich pożytecznymi odpowiednikami.

Anandamid, czyli naturalny kanabinoid odpowiedzialny za stan relaksacji

Jak wspomóc zdrowie psychiczne? Można też przyczynić się do zwiększonej produkcji naturalnych kanabinoidów. Te substancje zazwyczaj kojarzą się z marihuaną, tymczasem znajdują swoje naturalne odpowiedniki w organizmie człowieka. Ten syntetyzuje własne kanabinoidy, w tym anandamid po to, aby przejść w stan relaksacji.

Jak stres zwiększa ryzyko choroby Alzheimera?

Z punktu widzenia ewolucji ważna jest szybka reakcja na potencjalne zagrożenie. W związku z tym niebezpieczeństw nie wolno bagatelizować. Aby człowiek był czujny i gotowy do walki albo ucieczki, ewolucja zaprogramowała jego mózg tak, aby ten lepiej zapamiętywał negatywne zdarzenia niż pozytywne. To właśnie z tego powodu wystarczy jedna krytyczna uwaga przełożonego, by każde spotkanie z nim jawiło się jako niepokojące przeżycie i generowało lęk. Mózg dobrze pamięta nieprzyjemne zajście. Jednocześnie wypiera liczne pochwały, jakie padły z ust menedżera.  Analiza potencjalnych zagrożeń ma jednak swoją cenę. Podczas niej organizm produkuje ogromne ilości kortyzolu. Ten z jednej strony mobilizuje do działania, ale z drugiej wywiera destrukcyjny wpływ na neurony, przyczyniając się do ich uszkodzeń i obumierania. Zwiększa to ryzyko rozwoju chorób otępiennych, w tym choroby Alzheimera. Dla własnego zdrowia trzeba się nauczyć zastępować negatywne myśli ich pozytywnymi odpowiednikami. Gdy ten nawyk wejdzie nam w krew, stężenie kortyzolu ulegnie obniżeniu.

Jak wspomóc zdrowie psychiczne? Dobre relacje międzyludzkie

Relacje międzyludzkie wpływają korzystnie na zdrowie psychiczne i zmniejszają ryzyko rozwoju depresji. Dlatego warto pielęgnować przyjaźnie. Gdy spotykamy się z kimś, kto jest nam bliski i kogo darzymy sympatią, w naszym organizmie następuje wzmożona produkcja dwóch substancji. Jedną z nich jest dopamina, która motywuje do działania. To tłumaczy, dlaczego po powrocie ze spotkania z przyjaciółką tak wiele kobiet czuje przypływ sił twórczych. Nagle zadanie, które wydawało się nie do przejścia, okazuje się tylko wyzwaniem. Ponadto relacje międzyludzkie uruchamiają syntezę oksytocyny, znanej też jako hormon przywiązania.

Jak zwiększyć syntezę endorfin?

Aktywność fizyczna, nawet jazda na rowerze czy spacer, przyczynia się do wyrzutu endorfin. Ich nazwa nie jest dziełem przypadku. Endorfiny i morfinę wiąże podobna budowa strukturalna. Oba związki chemiczne zalicza się do opioidów, które łagodzą dolegliwości bólowe. O ile morfina jest silnym narkotykiem, od którego łatwo można się uzależnić i stoczyć na samo dno, o tyle endorfiny szybko ulegają rozkładowi w organizmie.

Co powinna zawierać dieta antydepresyjna?

Dieta antydepresyjna cieszy się ostatnio coraz większym zainteresowaniem. Naukowcy wykazali bowiem, że niektóre produkty zawierają prekursory dla ważnych neuroprzekaźników uczestniczących w komunikacji między komórkami nerwowymi. Z punktu widzenia nastroju człowieka najważniejsze są dwa neurotransmittery, czyli serotonina i dopamina.  Tryptofan to aminokwas egzogenny, czyli taki, który musi zostać dostarczony wraz z pożywieniem, w wyniku przemian enzymatycznych powstaje z niego serotonina. W tę substancję obfitują banany, makrela i łosoś. Natomiast tyrozyna to kolejny aminokwas niezbędny do syntezy dopaminy, można go znaleźć w jajach, orzechach i parmezanie.

Mikrobiota jelitowa w przeciwdziałaniu depresji

Aby dieta antydepresyjna korzystnie oddziaływała na samopoczucie, trzeba zadbać jeszcze o mikrobiotę jelitową. Bez bakterii, których nie widać na pierwszy rzut oka, wiele procesów enzymatycznych w ogóle nie zajdzie. W rezultacie spadnie poziom ważnych neurotransmiterów regulujących nastrój. Aby tak się nie stało, należy zadbać o mikrobiotę jelitową, która przekształca m.in. tryptofan w serotoninę. Można to zrobić, redukując spożycie wysoko przetworzonych produktów, w tym gotowych dań i słodyczy. Także odpowiednio dobrane probiotyki mogą przywrócić równowagę mikrobiologiczną w jelitach.

Jak sen wspomaga zdrowie psychiczne?

Omawiając zdrowie psychiczne, często zapominamy o tym, że przewlekłe zmęczenie i brak energii to często skutek nieprzespanych nocy. Aby zapewnić sobie zdrowy sen, należy zadbać o warunki umożliwiające syntezę serotoniny. Ta bowiem wskutek przemian enzymatycznych jest przekształcana w melatoninę, czyli hormon snu. Podczas nocnego wypoczynku zachodzi regeneracja organizmu, która sprawia, że rano wstajemy pełni energii. Kolejna nieprzespana noc skutkuje zaś wzrostem stężenia kortyzolu, który działa prozapalnie i odbiera chęć do działania. Osoby, które pracują do późnych godzin, częściej zmagają się z objawami depresji niż ich koledzy, którzy osiągnęli balans między życiem zawodowym a prywatnym.

Dodaj komentarz