Kultura Styl życia

Jak ogarniać emocje w pracy? – Liz Fosslien i Mollie West Duffy

Jak ogarniać emocje w pracy

Emocje w pracy wiele z nas utożsamia z brakiem profesjonalizmu. Uważamy, że powinniśmy zostawiać je przed drzwiami biura. Niestety, to poważny błąd, który może nas wiele kosztować. Jak ogarniać emocje w pracy? to poradnik autorstwa Liz Fosslien i Mollie West Duffy, który pokazuje, jak znaleźć w życiu odpowiedni balans.

Emocje w pracy nie odbierają nam profesjonalizmu

Emocje w pracy nie są niczym złym. To naturalne, że się pojawiają, wszak jako ludzie nie potrafimy bez nich funkcjonować. Nie można wyłączyć swojej strefy emocjonalnej na czas pobytu w biurze. Wiele osób wypiera emocje, ale nie wychodzi im to na zdrowie. Jeśli musisz się ich pozbyć na czas swojej pracy, szybciej dopada cię wypalenie, poczucie beznadziei i braku sensu w życiu. Odrywanie się od emocji wpływa destrukcyjnie na nasze życie, w tym także jego część zawodową.

Jak znaleźć balans umożliwiający właściwe wyrażanie emocji w pracy?

W biurze należy szukać balansu. Dopuszczaj do siebie emocje, masz do nich pełne prawo, ale naucz się nad sobą panować. Czym innym jest odczuwanie złości na wieść o tym, że to ty po raz kolejny pełnisz dyżur w weekend i odbycie konstruktywnej rozmowy z szefem, a czym innym robienie awantury na całą firmę. Warto nauczyć się rozróżniać te dwie postawy. Gdy czujesz przypływ emocji, nazwij je i odpowiedz sobie na pytanie, o czym cię informują. Następnie zastanów się, co możesz zmienić w tej kwestii. Może warto z kimś porozmawiać o problemie, kierując się empatią i umiejętnością wczuwania się w położenie drugiej osoby. Pamiętaj, że krzyk niewiele pomaga. Gdy z niego zrezygnujesz, łatwiej osiągniesz cel, ponieważ nie zrazisz do siebie rozmówcy już na starcie. Agresja słowna wywołuje postawę obronną i wówczas trudno osiągnąć porozumienie, na którym przecież ci zależy.

Okazywanie emocji w pracy zależy od firmy

Każda firma jest inna i obowiązują w niej odmienne reguły. W jednych nie ma nic złego w okazywaniu emocji, nawet osoba, która tego nie robi, wydaje się wszystkim podejrzana. W drugich menedżerowie krzywą się patrzą na osoby emocjonalne, nawet jeśli te na nikogo nie wylewają swoich frustracji i złości. Z innymi emocjami zmagają się osoby, które przystają do ogółu, a z innymi przedstawiciele mniejszości.  Warto jednak pamiętać o kilku kluczowych kwestiach.

Koncentrowanie się na pracy nie wychodzi nam na zdrowie

Po pierwsze, nie należy nadmiernie emocjonować się pracą. To dobrze, że ją lubisz i stanowi twoją pasję, ale nie możesz całego życia koncentrować wokół niej. Niektórzy codziennie pracują do 22, przez co są zmęczeni, nieefektywni i narażeni na szybkie wypalenie zawodowe. Warto nie łączyć swojego samopoczucia z wydarzeniami w pracy. Wiele osób tak uzależnia się od sukcesów w życiu zawodowym, że wystarczy jakieś drobne spięcie w biurze, by mieć kiepski nastrój do końca dnia.  Ponadto nadmierne przeżywanie pracy często generuje stres, który osłabia naszą odporność i wpływa negatywnie na cały organizm.

Wypoczynek czyni pracę efektywną

Po drugie, przyznaj sobie prawo do wypoczynku. Wiele z nas boi się wykorzystać w pełni urlop, aby nie podpaść swojemu przełożonemu. Ten często tak rzadko okazuje emocje, że trudno wyczuć, czy dana decyzja  mu się podoba, czy budzi dezaprobatę. Poza tym boimy się, że podczas urlopu wypadniemy z obiegu i stracimy szanse na awans.

Inteligencja emocjonalna sprzyja sukcesom zawodowym

Po trzecie, osoby, które potrafią w mądry sposób okazywać emocje, osiągają większe sukcesy w życiu zawodowym.  Inteligencja emocjonalna przekłada się bowiem w większym stopniu na awans niż inteligencja w tradycyjnym rozumieniu. Człowiek, który potrafi wczuć się w położenie drugiej osoby, lepiej rozumie procesy zachodzące na rynku oraz w firmie, w której pracuje. W rezultacie może stworzyć lepsze strategie walki z kryzysem. Autorki poradnika Jak ogarniać emocje w pracy? bardzo trafnie opisały to na przykładzie dyrektora generalnego Starbucksa.  Bardzo zależało mu na uratowaniu firmy, rozumiał niepokoje pracowników, ponieważ sam wywodził się z biednej rodziny.  Potrafił zatem odpowiednio zareagować w obliczu kryzysu w 2007 roku. Kilka lat później Starbucks odnosił liczne sukcesy.

Jak ogarniać emocje w pracy? to wartościowa książka, która pokazuje, jak radzić sobie z uczuciami, które targają nami w życiu zawodowym. Dzięki niej możemy pewne rzeczy przekuć w sukces. Nauczymy się też odczytywać komunikaty naszego ciała i umysłu, w tym te związane ze zmęczeniem. Liz Fosslien i Mollie West Duffy zachęcają, by nie rezygnować z krótkich przerw w pracy, ponieważ czynią one nasze wysiłki bardziej efektywnymi. Jak ogarniać emocje w pracy? to książka, z którą powinna zapoznać się każda osoba aktywna zawodowo, aby lepiej zrozumieć siebie oraz swoich współpracowników.

Komentarze (4)

Zostaw komentarz