Etykieta w modzie
rajat sarki z Unsplash

Etykieta w modzie wciąż obowiązuje, chociaż w wielu firmach reguły dotyczące ubioru stały się znacznie mniej restrykcyjne. Wciąż istnieją jednak sytuacje, w których nie wypada pojawić się w mini czy bez rajstop.  O jakich okolicznościach mowa? Na czym polega etykieta w modzie?

Spis treści:

  1. Długość spódnicy na spotkanie biznesowe
  2. Etykieta w modzie. Czy latem trzeba zakładać rajstopy do pracy?
  3. Jaka jest dopuszczalna głębokość dekoltu do pracy?
  4. Jaki obcas jest najlepszy do pracy?
  5. Czy na spotkanie służbowe można założyć sandały?
  6. Jaka bielizna do pracy?
  7. Jak kobiece dodatki i wzory zmiękczają wizerunek w biznesie?
  8. Czy do pracy trzeba nosić zakryte ramiona?
  9. Czy włosy do pracy muszą być związane?

Długość spódnicy na spotkanie biznesowe

Spotkania biznesowe rządzą się swoimi prawami. Podczas tego typu wydarzeń warto zachować profesjonalizm i nie podkreślać swoim ubiorem kobiecych atrybutów. Niestety, ludzki mózg bardzo szybko dokonuje oceny drugiej osoby na podstawie pierwszego wrażenia. Nierzadko jest to niesprawiedliwe, ale warto mieć tego świadomość. Długość spódnicy na spotkanie biznesowe powinna sięgać kolana, może też być o 7 cm dłuższa lub krótsza. Ta sama zasada obowiązuje w przypadku sukienek. Długość midi pasuje niewielu kobietom, gdyż optycznie skraca sylwetkę i często podkreśla najgrubszą część łydki. Spódnica do połowy kolana także niekorzystnie wpływa na odbiór figury. Najlepiej sprawdza się długość tuż przed kolano. Zaleca się takie spódnice i sukienki, które nie są zbyt krótkie i nie odsłaniają połowy uda. Wszystkie inne są dopuszczalne pod względem długości. Tę warto dobrać, uwzględniają swoje indywidualne preferencje i proporcje sylwetki.

Etykieta w modzie. Czy latem trzeba zakładać rajstopy do pracy?

Eleganckie wyjścia i spotkania służbowe wymagają odpowiedniej oprawy. W bankach i wielu zawodach, które bazują na bezpośrednim kontakcie z klientem, zaleca się noszenie rajstop do pracy również w upalne dni. Te jednak powinny przypominać mgiełkę. Zaleca się rajstopy o grubości 5 DEN i 7 DEN, czyli bardzo cienkie i tak naprawdę prześwitujące. Te powinny mieć cielisty odcień i dobrze współgrać z naszą karnacją. Etykieta w modzie nie dopuszczalna połyskujących rajstop. Tym nie tylko brakuje elegancji, ale też naturalności. O wiele lepiej prezentują się matowe rajstopy w odcieniu zbliżonym do naszej karnacji.

Jaka jest dopuszczalna głębokość dekoltu do pracy?

Dekolt w pracy nie jest zakazany, ale nie powinien on odwracać uwagi od tego, co mamy do przekazania i naszych kompetencji. Kiedy na pierwszy plan wysuwa się rowek między piersiami, to znak, że dana bluzka czy sukienka nie nadaje się do pracy. Nie trzeba jednak nosić golfów i zapinać koszuli pod samą szyję. Delikatny dekolt, który odkrywa obojczyki, lecz dobrze zakrywa piersi, stanowi idealne rozwiązanie.

Jaki obcas jest najlepszy do pracy?

Buty na obcasie budzą ogromne kontrowersje. W ostatnich latach obserwuje się odchodzenie od szpilek na rzecz mokasynów i sneakersów, czyli butów na płaskiej podeszwie, które charakteryzują się wysokim komfortem noszenia. Najlepszy obcas do pracy liczy 7 cm. Takie szpilki umożliwiają zachowanie równowagi, ponadto nie wyglądają wulgarnie czy niestosowne do sytuacji. Specjaliści od etykiety odradzają jednak buty na wysokim obcasie z platformą z przodu. Te bowiem bardziej kojarzą się z randką aniżeli spotkaniami o charakterze formalnym.

Czy na spotkanie służbowe można założyć sandały?

W przypadku kobiet sandały nie budzą oburzenia, z ich widokiem zdołano się bowiem oswoić. Niemniej etykieta w modzie wciąż zaleca noszenie zakrytych butów, gdyż te prezentują się mniej frywolnie. Nie trzeba stawiać na czółenka damskie, które nie należą do najwygodniejszych butów i nie każda kobieta potrafi się w nich poruszać z gracją. Równie dobrze sprawdzą się skórzane mokasyny czy zamszowe balerinki. Te wykonane z naturalnej skóry doskonale przepuszczają powietrze nawet w upalne dni. Nie wpływają zatem negatywnie na komfort noszenia.

Jaka bielizna do pracy?

Bielizna w pracy powinna pozostawać całkowicie niewidoczna dla osób postronnych. W związku z tym pod jasne koszule i sukienki należy zakładać cielisty biustonosz wykonany z gładkiego materiału, który nie odznacza się pod spodem. Zgodnie z etykietą ramiączka stanika nie mogą wystawać spod ubrania. Także majtki nie powinny odznaczać się pod spódnicą, sukienką czy spodniami. Jeśli nie chcesz stawiać na laserowo cięte figi, które zawierają włókna syntetyczne, wybierz bawełniane majtki i dół o luźniejszym fasonie.

Jak kobiece dodatki i wzory zmiękczają wizerunek w biznesie?

Apaszki, koszule w kwiaty, wisiorek z motylem – wszystko to sprawia, że kobiecy wizerunek ulega zmiękczeniu. Niektórym paniom to nie przeszkadza, dużo też zależy od specyfiki pracy. Jeśli w biurze zostały zatrudnione same kobiety, to zmiękczanie wizerunku nie przynosi nikomu szkody. Gdy jednak pracuje się w środowisku mieszanym i dąży do awansu, lepiej zrezygnować z garnituru w fuksji na rzecz granatu, a kwiecistą koszulę zastąpić jej gładkim odpowiednikiem.

Czy do pracy trzeba nosić zakryte ramiona?

Tak, zgodnie z etykietą w sytuacjach formalnych należy zakryć ramiona. Nie oznacza to konieczności noszenia długiego rękawa latem, gdyż nawet krótki rękaw jest dopuszczalny. Ta zasada ma uchronić kobiety przed nadmierną seksualizacją w miejscu pracy. Oczywiście, nikt nie powinien dyskryminować pań, a tym bardziej ich molestować, ze względu na wyższy obcas czy odsłonięte ramiona. Niemniej czasem można spotkać się z nieprzyjemnym komentarzem osoby niewychowanej, co może utrudniać zachowanie profesjonalizm w miejscu pracy.

Czy włosy do pracy muszą być związane?

Włosy spięte w kok czy kucyk uchodzą za symbol elegancji. Wiele kobiet robiących karierę w biznesie spina włosy, ale nie należy tego traktować jako sztywnego wymogu, gdyż rozpuszczone mogą bardziej pasować do rysów twarzy. Czasem te są zbyt ostre, albo uszy nadmiernie wystają, w takiej sytuacji pukle puszczone wolno i okalające lico, mogą zdziałać wiele dobrego dla naszego wizerunku.