Natura i eko Naturalne piękno

Domowe sposoby na żylaki

domowe-sposoby-na-zylaki

Zła dieta, mało ruchu, praca w pozycji siedzącej, relaks na kanapie – to są jedne z przyczyn powstawania żylaków. Z żylakami zmaga się więcej kobiet niż mężczyzn, ale każdy powinien żyć tak, aby zapobiegać im powstawaniu. Czasami jednak nie sposób powstrzymać rozwoju choroby, dlatego też warto znać różne sposoby na żylaki.

Czym są żylaki?

Żylaki to nadmierne poszerzenia żył powierzchniowych o charakterystycznym wydłużeniu i poskręcaniu. Żylaki są objawem rozwoju choroby zwanej przewlekłą niewydolnością żylną. Żylaki zazwyczaj pojawiają się na nogach i w odbycie (tzw. hemoroidy), choć mogą się pojawić także i na ramionach, w pęcherzu moczowym, macicy, pochwie, w powrózku nasiennym i w przełyku. Nieleczone żylaki mogą doprowadzić do zapalenia żył i/lub oderwania skrzepu krwi, co ma poważne konsekwencje, bowiem nawet zagraża życiu. Dlatego tak ważne jest, aby z problemem tym udać się do lekarza, a domowe sposoby potraktować jako dodatkowe leczenie bądź zapobieganie rozwojowi choroby.

Domowe sposoby na żylaki

Aby zapobiegać pojawieniu się żylaków lub rozwojowi choroby warto poznać różne domowe sposoby na żylaki. A jakie one są?

  • Podnoszenie nóg. Musimy podnieść stopy tak, aby znajdowały się powyżej ud, wtedy jest lepszy przepływ krwi. Możemy leżeć lub siedzieć, zależy, jak nam jest wygodniej, a pod stopy możemy położyć poduszkę. Warto tak robić już wtedy, kiedy nogi zaczynają pobolewać i odczuwamy ich zmęczenie po całym dniu.
  • Właściwe spanie. Możemy wykorzystać czas, kiedy śpimy, na poprawę krążenia krwi. Wystarczy, że zmodyfikujemy swoje łóżko i podniesiemy jego dolną część, czyli tę, na której kładziemy nogi. Wystarczy, że włożymy coś pod materac. Ten sposób nie jest jednak dla osób, które maja jakieś trudności oddechowe bądź choroby serca. Osoby te najpierw muszą się skonsultować ze swoim lekarzem.
  • Właściwy ubiór. Ubrania nie mogą być zbyt obcisłe, cholewki butów zbyt wysokie, a z obcasów najlepiej jest zrezygnować całkowicie.

Sabina Sosnowska

Zła dieta, mało ruchu, praca w pozycji siedzącej, relaks na kanapie – to są jedne z przyczyn powstawania żylaków. Z żylakami zmaga się więcej kobiet niż mężczyzn, ale każdy powinien żyć tak, aby zapobiegać im powstawaniu. Czasami jednak nie sposób powstrzymać rozwoju choroby, dlatego też warto znać różne sposoby na żylaki.

  • Unikanie długotrwałego przebywania w jednej pozycji. Wielu z nas ma pracę siedzącą lub stojąca, do tego po pracy siadamy do komputera czy na kanapie i nie ruszamy się przez kilka kolejnych godzin. A tak ważne jest, aby ciągle zmieniać swoją pozycję czy przenosić ciężar ciała z jednej strony ciała na drugą (z nogi na nogę i z pięty na palce). Co jakiś czas warto wstać, pospacerować chwilę, zrobić przysiady itp.
  • Chłodny, szybki prysznic. Niska temperatura poprawia krążenie i stan naczyń krwionośnych. Naszym nogom pomoże szybki, kilkusekundowy zimny natrysk (musimy zacząć od stóp i posuwać się w górę nogi).
  • Rajstopy przeciwżylakowe. Możemy zakupić odpowiednie, specjalistyczne przeciwżylakowe rajstopy, pończochy, podkolanówki czy specjalne bandaże. Nie dopuszczają one do zalegania krwi w drobnych naczynkach krwionośnych naszych nóg. Ważne jest jednak to, aby były one odpowiednio dobrane do naszej budowy ciała, wagi itp., bowiem źle dobrane będą utrudniały odpływ krwi z nóg do serca, a nie polepszały. Takie przeciwżylakowe wyroby nie są jednak dla osób, które mają już miażdżycę bądź zakrzepicę żył głębokich.

Sabina Sosnowska

Zła dieta, mało ruchu, praca w pozycji siedzącej, relaks na kanapie – to są jedne z przyczyn powstawania żylaków. Z żylakami zmaga się więcej kobiet niż mężczyzn, ale każdy powinien żyć tak, aby zapobiegać im powstawaniu. Czasami jednak nie sposób powstrzymać rozwoju choroby, dlatego też warto znać różne sposoby na żylaki.

  • Kąpiele dla nóg. Na nogi z żylakami pozytywnie wpływa ich moczenie w naparze z nagietka, dziurawca, skrzypu polnego i kasztanowca.
  • Unikanie ciepła. Musimy zrezygnować z solarium, sauny, długich i gorących kąpieli, depilacji woskiem, a nawet z ogrzewania podłogowego. Ciepło negatywnie wpływa na stan żył, bowiem powoduje ich rozszerzenie, co w tym przypadku nie jest zalecane.
  • Zdrowy styl życia. Czyli – dużo ruchu, najlepiej na świeżym powietrzu, zdrowa i zbilansowana dieta, unikanie używek typu kawa, alkohol, nikotyna.

A może Wy, Drogie Czytelniczki, znacie też jakieś domowe, sprawdzone sposoby na żylaki?

Sabina Sosnowska

Komentarze (4)

pati25

6 lat temu

Aby nie dopuścić do powstania żylaków nie powinno się podczas siedzenia zakładać nogi na nogę.Chociaż wiemy o tym to ciężko jest się odzwyczaićć od tego.Przyynajmniej mi ciężko (pinched)

pati25

6 lat temu

Bardzo pomocny artykuł.Przedstawione sposoby na żylaki wykorzystuję chociaż ich nie mam.Stosuję kilka z tych sposobów aby nie dopuścić do ich powstania

drobina

6 lat temu

Podoba mi się ten artykuł. Z żylakami mam problemy od wielu lat, chociaż teraz (po operacji jednej nogi) trochę mniejsze. Zawsze jednak stosuję domowe sposoby na żylaki i korzystam z podobnych rad , o których pisze Pani Sabina w tym artykule.:-)

Mindi

6 lat temu

Domowe sposoby na żylaki dobrze wykorzystać w ramach profilaktyki. Nawet gdy żylaki nie są widoczne i bardzo nie dokuczają powinno się o nie dbać zapobiegawczo.

Zostaw komentarz