Osteoporoza Profilaktyka osteoporozy

Dieta bezglutenowa a osteoporoza

dieta-bezglutenowa-a-osteoporoza

W zwalczaniu osteoporozy nacisk należy położyć przede wszystkim na zapobieganie chorobie, ale jeśli już zdarzy się nam zachorować, odpowiednio dobrana dieta może pomóc złagodzić objawy. Jak połączyć ją z zaleceniami diety bezglutenowej?

Dieta stosowana w osteoporozie ma za zadanie dostarczyć zwiększonej ilości bezglutenowych składników o korzystnym wpływie na mineralizację kości oraz zmniejszyć przyjmowanie składników szkodliwych.

Należy zatem zwiększyć spożycie wapnia, magnezu i witaminy D. Aby to zrobić, warto stosować w diecie jak najwięcej następujących produktów:

  • źródła wapnia: mleko produkty mleczne; warzywa kapustne; kapusta, brukselka, brokuły; jarmuż, rośliny strączkowe: soja, soczewica, fasola; drobnokościste ryby morskie, jedzone ze szkieletem (np. szprotki); orzechy, migdały, nasiona słonecznika, ziarna sezamu; amarantus
  • źródła magnezu: kasza gryczana i jaglana; orzechy, migdały; nasiona roślin strączkowych; mięso; ciemnozielone warzywa
  • źródła witaminy D: tłuste ryby; masło; margaryna; sery żółte; żółtka jaj

MojeAlergie.pl

W zwalczaniu osteoporozy nacisk należy położyć przede wszystkim na zapobieganie chorobie, ale jeśli już zdarzy się nam zachorować, odpowiednio dobrana dieta może pomóc złagodzić objawy. Jak połączyć ją z zaleceniami diety bezglutenowej?

Aby odpowiednio zadbać o nasz organizm, powinniśmy natomiast ograniczyć spożycie:

  • fosforu – musimy przede wszystkim zadbać o zapewnienie odpowiedniego stosunku wapnia do fosforu w naszym organizmie. Powszechne stosowanie tego pierwiastka jako dodatku technologicznego stało się powodem zbyt częstego występowania fosforu w diecie, co z kolei prowadzi do zmniejszania wchłaniania wapna. Możemy temu zapobiec, jeśli ograniczymy spożywanie: przetworów mięsnych (wędliny); koncentratów spożywczych; napojów gazowanych (typu cola)
  • soli kuchennej – nadmiar sodu przyczynia się do nadmiernego wydalania wapnia z moczem
  • kofeiny – nadmierne spożywanie prowadzi do utraty wapnia z kości. Oprócz kawy należy ograniczyć występowanie w diecie herbaty, kakao i napojów typu cola.

Źródło: Celiakia i dieta bezglutenowa. Praktyczny poradnik

MojeAlergie.pl

Komentarze (3)

drobina

10 lat temu

Na szczęście nie mam osteoporozy i moje wiadomości na ten temat były raczej pobieżne. Po przeczytaniu artykułu pomyślałam sobie jednak, że pewne nawyki powinnam profilaktycznie ograniczyć np. picie mojej ulubionej coli.

linet

10 lat temu

Najbardziej trudne do stosowania są diety, które się nawzajem wykluczają.
Ponieważ wit.D zwieksza przyswajalność wapnia, w profilaktyce osteoporozy powinny znaleźć się te wszystkie ‚tłustości”, których lepiej unikać w diecie przeciwcholesterolowej. Z kolei choroby nerek wymagają diety ubogobiałkowej, która nie jest wskazana dla naszych kości. Jak to pogodzić?
Wskazania dietetyczne są przeważnie jednostronne.
A może trzeba dokonywać dramatycznych wyborów? Np. ratując sie przed miażdżycą , poświęcać stopniowo kości, lub wybierając zdrowe kości, zaniedbywać nerki?
Możliwości takich kombinacji jest wiele, tak samo jak wiele jest diet zalecanych dla każdej z niezliczonych chorób:)

pati25

10 lat temu

Każda z nas może mieć osteoporozę.Chronimy się przed nią.Stosujemy diety z dużą zawartością wapnia i przyjmujemy suplementy.Ten artykuł przybliżył nam problem osteoporozy i co powinniśmy uwzględnić w diecie.Dziękuję za artykuł:)

Zostaw komentarz