Osteoporoza Profilaktyka osteoporozy

Dieta bezglutenowa a osteoporoza

dieta-bezglutenowa-a-osteoporoza

W zwalczaniu osteoporozy nacisk należy położyć przede wszystkim na zapobieganie chorobie, ale jeśli już zdarzy się nam zachorować, odpowiednio dobrana dieta może pomóc złagodzić objawy. Jak połączyć ją z zaleceniami diety bezglutenowej?

Dieta stosowana w osteoporozie ma za zadanie dostarczyć zwiększonej ilości bezglutenowych składników o korzystnym wpływie na mineralizację kości oraz zmniejszyć przyjmowanie składników szkodliwych.

Należy zatem zwiększyć spożycie wapnia, magnezu i witaminy D. Aby to zrobić, warto stosować w diecie jak najwięcej następujących produktów:

  • źródła wapnia: mleko produkty mleczne; warzywa kapustne; kapusta, brukselka, brokuły; jarmuż, rośliny strączkowe: soja, soczewica, fasola; drobnokościste ryby morskie, jedzone ze szkieletem (np. szprotki); orzechy, migdały, nasiona słonecznika, ziarna sezamu; amarantus
  • źródła magnezu: kasza gryczana i jaglana; orzechy, migdały; nasiona roślin strączkowych; mięso; ciemnozielone warzywa
  • źródła witaminy D: tłuste ryby; masło; margaryna; sery żółte; żółtka jaj

MojeAlergie.pl

W zwalczaniu osteoporozy nacisk należy położyć przede wszystkim na zapobieganie chorobie, ale jeśli już zdarzy się nam zachorować, odpowiednio dobrana dieta może pomóc złagodzić objawy. Jak połączyć ją z zaleceniami diety bezglutenowej?

Aby odpowiednio zadbać o nasz organizm, powinniśmy natomiast ograniczyć spożycie:

  • fosforu – musimy przede wszystkim zadbać o zapewnienie odpowiedniego stosunku wapnia do fosforu w naszym organizmie. Powszechne stosowanie tego pierwiastka jako dodatku technologicznego stało się powodem zbyt częstego występowania fosforu w diecie, co z kolei prowadzi do zmniejszania wchłaniania wapna. Możemy temu zapobiec, jeśli ograniczymy spożywanie: przetworów mięsnych (wędliny); koncentratów spożywczych; napojów gazowanych (typu cola)
  • soli kuchennej – nadmiar sodu przyczynia się do nadmiernego wydalania wapnia z moczem
  • kofeiny – nadmierne spożywanie prowadzi do utraty wapnia z kości. Oprócz kawy należy ograniczyć występowanie w diecie herbaty, kakao i napojów typu cola.

Źródło: Celiakia i dieta bezglutenowa. Praktyczny poradnik

MojeAlergie.pl

Komentarze (3)

drobina

9 lat temu

Na szczęście nie mam osteoporozy i moje wiadomości na ten temat były raczej pobieżne. Po przeczytaniu artykułu pomyślałam sobie jednak, że pewne nawyki powinnam profilaktycznie ograniczyć np. picie mojej ulubionej coli.

linet

9 lat temu

Najbardziej trudne do stosowania są diety, które się nawzajem wykluczają.
Ponieważ wit.D zwieksza przyswajalność wapnia, w profilaktyce osteoporozy powinny znaleźć się te wszystkie ‚tłustości”, których lepiej unikać w diecie przeciwcholesterolowej. Z kolei choroby nerek wymagają diety ubogobiałkowej, która nie jest wskazana dla naszych kości. Jak to pogodzić?
Wskazania dietetyczne są przeważnie jednostronne.
A może trzeba dokonywać dramatycznych wyborów? Np. ratując sie przed miażdżycą , poświęcać stopniowo kości, lub wybierając zdrowe kości, zaniedbywać nerki?
Możliwości takich kombinacji jest wiele, tak samo jak wiele jest diet zalecanych dla każdej z niezliczonych chorób:)

pati25

9 lat temu

Każda z nas może mieć osteoporozę.Chronimy się przed nią.Stosujemy diety z dużą zawartością wapnia i przyjmujemy suplementy.Ten artykuł przybliżył nam problem osteoporozy i co powinniśmy uwzględnić w diecie.Dziękuję za artykuł:)

Zostaw komentarz