czym-sa-kosmetyki-naturalne-i-organiczne

Wraz z wiosną nastąpił w prasie i internecie wysyp artykułów o zielonych kosmetykach. Trochę jest w nich nieścisłości. Pozwolę sobie zaprezentować krótki wywód o tym, czym w rzeczywistości są kosmetyki naturalne.

Co sprawia, że moda na „naturę” jest tak silnym obecnie trendem?

„Powrót do natury” zaczął się od żywności. Powrót do prostego jedzenia bez „polepszaczy”, spowodował też chęć używania kosmetyków opartych wyłącznie o nisko przetworzone surowce roślinne.

Świadomość, że skóra jest największym organem naszego ciała i możemy wchłaniać przez nią kontrowersyjne substancje, działa na korzyść kosmetyków naturalnych. Kosmetyki naturalne potrafią również urzekać aromatem i koić zmysły, co również wpływa na ich popularność.

Co to są kosmetyki naturalne?

Zasady komponowania kosmetyków naturalnych określają wytyczne Komitetu Ekspertów Produktów Kosmetycznych przy Komitecie Zdrowia Publicznego Rady Europy z września 2000 roku.

Według wytycznych, za kosmetyk naturalny uważać można produkt otrzymany ze składników pochodzenia naturalnego (roślinnego, zwierzęcego lub mineralnego), uzyskanych przy użyciu metod fizycznych (np. tłoczenia, destylacji, ekstrakcji, filtracji, suszenia). Jest to tzw. niskie przetwarzanie materiału roślinnego i ma na celu zachowanie jak największej ilości wartości odżywczych, pielęgnacyjnych a czasem i utrwalających. W przypadku komponentów pochodzenia zwierzęcego pozyskiwanie musi następować bez szkody dla zwierząt np. wosk pszczeli.

Znaczenie certyfikatów

Na bazie tych wytycznych powstały certyfikacje. Jest ich w Europie kilka, ale wymagania przez nie stawiane są podobne. Najpopularniejsze certyfikacje to:

1. Grupa organizacji certyfikujących od ponad 10 lat pod swoimi markami, a ostatnio również pod wspólnymi, zharmonizowanymi standardami o nazwie COSMOS (COSMetic Organic Standard): Ecocert (Francja), BDIH (Niemcy), Soil Association (Wielka Brytania), ICEA (Włochy), Cosmebio (Francja)
2. Istniejąca od 7 lat certyfikacja NaTrue – Certyfikacja non-profit, stworzona przez stpwarzyszenie NaTrue: założycielami stowarzyszenia są najwięksi producenci kosmetyków naturalnych w Europie: Weleda, Primavera, Lavera oraz Dr. Hauschka.

Źródło zdjęcia: Aromeda

Magda Hajduk, prezes firmy Aromeda, producenta marek PAT&RUB i Naturativ