Fitness Jak ćwiczyć?

Czy aerobik jest bezpieczny dla stawów?

czy-aerobik-jest-bezpieczny-dla-stawow

Aerobik, czyli system treningu oparty na intensywnym dostarczaniu tlenu do wszystkich komórek organizmu, od lat cieszy się niesłabnącą popularnością.

W zależności od naszych potrzeb i preferencji wybierać możemy w różnych jego formach, od klasycznej formy, przez fat burning, low-impact, TBC aż po callanetics. Każda z nich pozwala na poprawienie formy fizycznej, zwiększenie wydolności płuc, polepszenie pracy serca oraz wyrzeźbienie i wzmocnienie mięśni. Regularne uczęszczanie na aerobik ma również znaczący wpływ na tempo chudnięcia, gdyż w trakcie ćwiczeń aerobowych tkanka tłuszczowa spalana jest najefektywniej.

Czy każdy może ćwiczyć aerobik?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta – ćwiczyć może właściwie każdy, o ile nie zostało to wyraźnie zabronione przez lekarza. Mnogość rodzajów aerobiku pozwala na dobranie rodzaju ćwiczeń zarówno do aktualnej formy, jak i stanu zdrowia. Ćwiczyć mogą zarówno osoby szczupłe, jak i otyłe, a nawet kobiety w ciąży! Najważniejsze jest aby wybrać sprawdzony klub fitness, gdzie wykwalifikowani instruktorzy po krótkiej rozmowie dobiorą nam odpowiednie zajęcia. Jeżeli masz wątpliwości, czy w ogóle możesz ćwiczyć, rozmowę tę poprzedź konsultacją lekarską. Gdy masz dużo nadmiarowych kilogramów lub cierpisz na zwyrodnienia stawów, rozmowa z lekarzem oraz instruktorem jest wręcz niezbędna.

Czy mając chore stawy mogę chodzić na aerobik?

Większość schorzeń stawów nie uniemożliwia uczęszczania na wybrane formy aerobiku, ważne jest jedynie odpowiednie ich dobranie. Osobom niezaawansowanym zdecydowanie odradzamy ćwiczenie w domu, nieprawidłowo wykonywane ćwiczenia mogą pogłębić problemy, w szczególności z kolanami. Nawet najbardziej wiarygodnie brzmiący internetowy instruktor nie jest w stanie sprawdzić jak ćwiczymy ani poprawić naszych złych nawyków. Dla osób cierpiących na zwyrodnienia stawów oraz osobom otyłym poleca się w szczególności dwie formy aerobiku: low-impact oraz aqua aerobic.

Małgorzata Ptak

Aerobik, czyli system treningu oparty na intensywnym dostarczaniu tlenu do wszystkich komórek organizmu, od lat cieszy się niesłabnącą popularnością.

Aerobik dla początkujących

Pierwsza forma, czyli low-impact, polega na wykonywaniu mało intensywnych ćwiczeń, takich jak wykroki, marsz czy unoszenie kolan. Polecana jest przede wszystkim osobom niezaawansowanym oraz tym, które nie mogą wykonywać bardziej dynamicznych układów. Aby stawy nie były dodatkowo obciążane, ćwiczenia wykonuje się przy lekko ugiętych kolanach i ramionach, miednica powinna być wysunięta a mięśnie odpowiednio napięte. Ponieważ układy nie obejmują wyskoków a jedna noga zawsze pozostaje na podłożu, minimalizuje to ryzyko urazu oraz przeciążeń. Zajęcia low-impact oferuje większość dobrych fitness clubów, również w małych miejscowościach. Polecamy je również, gdy Twoja forma pozostawia wiele do życzenia, a koniecznie chcesz zacząć ćwiczyć.

Aqua-aerobic na chore stawy

Drugą mało intensywną formą aerobiku jest aqua-aerobic, czyli ćwiczenia wykonywane w wodzie. Tego typu zajęcia polecane są osobom otyłym oraz również kobietom w ciąży. Dzięki wyporowi wody, ciało staje się lżejsze, więc nawet osoby bardzo otyłe są w stanie wykonywać układy. Aqua-aerobic polecany jest również dla osób mających różnego rodzaju problemy ze stawami, gdyż nie obciąża ich tak jak klasyczne formy aerobiku. Chłodna woda dodatkowo rozluźnia mięśnie, co zapobiega powstawaniu kontuzji. Co ciekawe, aby uczęszczać na te zajęcia nie musisz umieć pływać – ćwiczenia wykonywane są w kontakcie z podłożem.

Dla wielu osób nie do przecenienia jest fakt, że w trakcie aqua-aerobicu ciało sprawia wrażenie niespoconego, a woda dodatkowo je ochładza. Zajecia typu aqua-aerobic z reguły odbywają się na pływalniach, ale część klubów fitness ma również własne, specjalnie przygotowane baseny. Tak jak w przypadku pozostałych form fitnessowych, upewnij się że instruktor posiada odpowiednie uprawnienia!

Małgorzata Ptak

Aerobik, czyli system treningu oparty na intensywnym dostarczaniu tlenu do wszystkich komórek organizmu, od lat cieszy się niesłabnącą popularnością.

O czym należy pamiętać gdy masz chore stawy

Niezależnie od formy wybranych ćwiczeń, należy pamiętać o odpowiedniej rozgrzewce oraz o rozciąganiu po treningu. Rozgrzanie mięśni oraz rozruszanie stawów zmniejsza ryzyko kontuzji, ważne jest więc aby tym elementom treningu poświęcić równie dużo uwagi, co samym ćwiczeniom. Przed zapisaniem się na zajęcia dobrze jest sprawdzić, czy instruktor posiada odpowiednie uprawnienia do prowadzenia zajęć. Niewykwalifikowany prowadzący może nieodpowiednio dobrać ćwiczenia do naszego stanu zdrowia, co skutkować może pogłębieniem problemów ze stawami.

Przed rozpoczęciem uczęszczania na zajęcia, najlepiej jest poinformować instruktora o naszych dolegliwościach, wtedy będzie możliwe zmodyfikowanie układów do naszych indywidualnych potrzeb. Nie znaczy to, że będziemy ćwiczyć mniej – po prostu niektóre ćwiczenia zostaną odpowiednio zmodyfikowane, aby nie wywołały u nas bólu czy dyskomfortu. Wszelkie dolegliwości należy sygnalizować instruktorowi, a gdy utrzymują się również po zajęciach, konieczna może być konsultacja z lekarzem.

Co poza tym?

Tak jak w przypadku osób zdrowych, najważniejszy jest umiar i zdrowy rozsądek. Jeżeli jesteś otyła, masz chore stawy lub dopiero zaczynasz przygodę z aerobikiem, nie wybieraj najtrudniejszych zajęć (takich jak np. fat-burning czy turbospalanie) – zacznij od tych prostszych i mniej intensywnych. Wraz ze spadkiem wagi oraz poprawą formy możesz zacząć uczęszczać na trudniejsze formy aerobiku.

Pamiętaj jednocześnie o kontroli postępów oraz samoobserwacji – sport to zdrowie, ale tylko gdy ćwiczymy prawidłowo oraz nie obciążamy nadmiernie mięśni oraz stawów. Nie zapomnij również o odpowiednim obuwiu, zła amortyzacja może przyczynić się do powstania kontuzji. Trzymanie się tych zasad pozwoli Ci cieszyć się zarówno formą i ładniejszym ciałem, jak i zdrowiem!

Małgorzata Ptak

Komentarze (3)

pati25

8 lat temu

Ten ciekawy artykuł zachęca do uprawiania aerobiku nawet osoby mające problem ze stawami.Podsuwa nam rozwiązanie,który aerobik jet najlepszy przy takich problemach.Jaki należy wybrać.

drobina

8 lat temu

Super artykuł:-)
Aqua-aerobic – to jest to:-) Nic tak cudownie nie wpływa na moje chore stawy jak ćwiczenia w wodzie i w ogóle pływanie:-)
Mam nadzieję, że remont mojej pływalni zbliża się do końca, bo aż mnie nosi, żeby znowu wskoczyć do wO:)dy:-X

stazyz

8 lat temu

Bardzo ciekawy artykulik:) sporo fajnych wiadomości i co ważne, kilka słów na temat niby taki sobie, ale jakże ważny – ROZGRZEWKI:-)Brawo:)

Zostaw komentarz