Leczenie osteoporozy Osteoporoza Profilaktyka osteoporozy

Ćwiczeniami można zapobiegać osteoporozie

cwiczeniami-mozna-zapobiegac-osteoporozie

Tkanka kostna to dynamiczna struktura, która ulega stałej, trwającej przez całe życie przebudowie. Warto o nią zadbać.

Zbudowana jest z komórek kościotwórczych (osteoblastów) i kościogubnych (osteoklastów), których zadaniem jest permanentne modelowanie naszego kośćca. Naukowo udowodniono, że obciążenie grawitacyjne i nacisk mięśni, leżących w pobliżu kości, pomagają utrzymywać równowagę pomiędzy dwoma przeciwstawnymi procesami, które zachodzą w naszych kościach: rozpadu i budowy. Powszechnie wiadomo, że funkcja kształtuje narząd, że nieużywany zanika.

Ta prawda odnosi się również do pozornie tylko wyglądających na coś twardego i niezmiennego, jak nasze kości. Brak ruchu, ograniczona praca naszych mięśni doprowadza do zwolnienia procesu tworzenia kości i tym samym przyspieszenia procesu rozpadu kości. To negatywne zjawisko skutkuje osteoporozą – groźną chorobą, która doprowadzając do szybkiego zmniejszania gęstości kości zwiększa ich podatność na złamania.

Zapobieganie osteoporozie

Aktywność fizyczna u osób z rozwijającą się osteoporozą prowadzi do zmniejszenia gwałtownej utraty masy kostnej, lecz nie powoduje odtworzenia struktury tkanki szkieletowej, utraconej wcześniej. Dlatego też im szybciej zaczniemy dbać o siebie, obciążając swój organizm ćwiczeniami ruchowymi – tym lepiej.

Dr Paweł Nowak

Tkanka kostna to dynamiczna struktura, która ulega stałej, trwającej przez całe życie przebudowie. Warto o nią zadbać.

Należy też wiedzieć, że zbawienny wpływ ćwiczeń na kości to wpływ miejscowy, dotyczący przede wszystkim tych części ciała, które poddajemy ćwiczeniom. Jeżeli uprawiamy bieganie to nie liczmy na to że wpłynie to na wzmocnienie kości ramion. Jeżeli wzmocnimy za pomocą gimnastyki mięśnie pleców to przede wszystkim poprawi się stan kości kręgosłupa.

Leczenie osteoporozy

Dla osób zagrożonych osteoporozą poleca się nordic walking, pływanie, jazdę na rowerze, różnego rodzaju ćwiczenia wzmacniające określone grupy mięśni. Osobom, które mają już stwierdzoną osteoporozę, poza powyższymi aktywnościami poleca się głównie ćwiczenia izometryczne, czyli statyczne, w których nie wykonuje się ruchu tylko napina mięśnie. Zwiększenie masy mięśni jest ważnym celem w profilaktyce osteoporozy, ponieważ muskulatura jest w stanie ochronić słabe kości, jak i stymulować jej proces kościotwórczy.

Dr Paweł Nowak

Komentarze (4)

ell@

11 lat temu

[i]”Dla osób zagrożonych osteoporozą poleca się /../ pływanie,[/i]
Naprawdę ? Byłam przekonana, że ćwiczenia nie obciążające kości nie mają wpływu na ich stan (pod względem tego schorzenia), a pływanie przecież zupełnie odciąża.

pati25

11 lat temu

Takie artykuły są bardzo interesujące.Przybliżają nam temat.Osteoporoza może dotknąć każdą z nnas.Profilaktyka najważniejsza.Będąc aktywnym ,dużo ćwicząc możemy zapobiec osteoporozie

drobina

11 lat temu

Bardzo interesujący artykuł. Mam to szczęście, że osteoporoza raczej mi nie grozi, ale profilaktyki nigdy za wiele. Kocham ruch i aktywność fizyczną, zwłaszcza jazdę na rowerze.

Zostaw komentarz