Co oznacza wygrana zespołu Maneskin na Eurowizji 2021 w sensie społecznym
EBU / THOMAS HANSES

Choć od wygranej włoskiej grupy Maneskin na Eurowizji 2021 upłynął już ponad tydzień, zespół nie schodzi z globalnego notowania Spotify. Mało tego, trafił też na brytyjską listę przebojów jako jedyny utwór nieanglojęzyczny. Oznacza to nie tylko wzrost popularności i rozpoznawalności grupy Maneskin. Teraz otworzą się przed nią liczne możliwości. Co oznacza wygrana zespołu Maneskin na Eurowizji 2021 w sensie społecznym?

Pokolenie Z

Wszyscy członkowie zespołu Maneskin należą do pokolenia Z, oznacza to, iż przyszli na świat w drugiej połowie lat 90. ubiegłego wieku lub na początku XXI wieku. Najmłodszy, gitarzysta, Thomas Raggi, w chwili zwycięstwa miał 20 lat. Najstarszym członkiem grupy Maneskin jest Damiano David, który urodził się 8 stycznia 1999 roku w Rzymie.

Pokolenie Z a zaangażowanie społeczne

Pokolenie Z charakteryzuje się tym, że wykazuje duże zaangażowanie społeczne. Nie inaczej jest w przypadku włoskiej grupy Maneskin. Damiano David swego czasu opublikował nagranie z tęczową flagą i podpisem „Love is love”. Natomiast basistka, Victoria, protestowała przeciwko rasizmowi i niesprawiedliwościom społecznym.  Pokolenie Z jest obecne w mediach społecznościowych, chętnie z nich korzysta do propagowania bliskich sobie idei.  Wprawdzie z członków grupy Maneskin, najbardziej aktywna jest Victoria, to jednak wszyscy członkowie regularnie publikują różnego rodzaju materiały na swoich profilach.

Promocja tolerancji i akceptacji odmienności

Grupa Maneskin od początków swojego istnienia konsekwetnie promuje walkę ze stereotypami. Członkowie zespołu chcą w ten sposób pokazać, że mężczyzna może się malować, ubierać w stroje dotychczas przypisywane kobietom, natomiast panie mogą stawiać na bardziej męskie outfity. Grupa chce w ten sposób zerwać ze sztywnymi rolami społecznymi, które przypisuje się nam w zależności od płci. Zespół promuje też akceptację środowiska LGBTQ. Zrywa z wizerunkiem męskiej agresywności. Wokalista, Damiano David, został przez wiele mediów okrzyknięty nowym symbolem seksu. Nie przeszkodził mu w tym makijaż czy specyficzny ubiór sceniczny. To pokazuje, że kobiety są dużo bardziej otwarte na dokonujące się zmiany społeczne. Coraz częściej nie chcą agresywnej męskości, preferują równość i partnerstwo. Same zaś pragną się rozwijać i próbować swoich sił w dziedzinach dotychczas postrzeganych jako męskie. Co ciekawe, w niewielu zespołach rockowych basistką jest kobieta. Już sama obecność Victorii i jej gra na tym instrumencie, stanowi zerwanie z dotychczasowymi ograniczeniami, które mogliśmy obserwować przez lata.

Widzowie cenią autentyczny przekaz

Zwycięstwo grupy Maneskin pokazuje, że widzowie cenią sobie autentyczny przekaz. Zespół od początku był szczery, nie ukrywał swojego przesłania. Postawił na rockową piosenkę w ciekawej, aczkolwiek dość oryginalnej oprawie. Pomiędzy poszczególnymi elementami można dostrzec spójność przekazu. Ta została doceniona przez widzów z całej Europy, co dało grupie Maneskin pierwsze miejsce w televotingu. Włochy jako jedyne zdobyły ponad 300 punktów w głosowaniu widzów.

Zwycięstwo rocka i muzyki alternatywnej

Eurowizja dotychczas kończyła się zwycięstwem ballady lub piosenki tanecznej. Tylko raz, w 2006 roku triumfowała metalowa grupa Lordi. O krok od zwycięstwa był turecki zespół manGa. Zwycięstwo rocka pokazuje, że Europa otwiera się na inne style, dość ma tego, co oklepane i powtarzalne. Ceni sobie autentyczność. Tegoroczna Eurowizja, ze względu na grupę Maneskin, po raz pierwszy od lat przyciągnęła spore grono młodszych widzów.

Maneskin trafia na listy przebojów

Eurowizja 2021 zakończyła się dość nieoczekiwanie. Wygrał zespół Maneskin, który postawił na autentyczność i jawną walkę ze stereotypami, które nierzadko nas ograniczają. O zwycięzcy nie zrobiło się cicho po zakończeniu konkursu. Wręcz przeciwnie, szturmuje on kolejne listy przebojów, co w przypadku laureatów Eurowizji wcale nie było zbyt częste w przeszłości. Konkursowi zarzucano promocję przestarzałych utworów, które później nie trafiały do rozgłośni radiowych.