Dieta O dietach

Co jeść podczas upałów?

co-jesc-podczas-upalow

Wszyscy wiemy, że podczas upałów należy pić więcej wody, jednak warto też przestrzegać odpowiedniej diety, by upały nie były tak obciążające dla naszego organizmu. Jaka dieta najlepiej sprawdza się w gorące dni?

Potrawy, których należy unikać

Latem przede wszystkim należy unikać płynów działających moczopędnie i napotnie. Należą do nich wszelkie „herbatki” odchudzające, napar z pokrzywy, czarnego bzu czy lipy, herbatka z rumianku, piwo. Absolutnie należy sobie darować diety polegające na szybkiej utracie nadmiaru wody (należy do nich między innymi dieta kapuściana).

Również niektóre warzywa mogą mieć działanie moczopędne, dlatego warto pamiętać, że przy ich spożywaniu należy wypijać profilaktycznie więcej wody. Należy uważać na pietruszkę (korzeń i nać), seler, bakłażan, koper włoski, chrzan. Bardzo podstępne są też pomidory! Wydaje nam się, że są soczystym, mięsistym owocem, który doskonale ugasi pragnienie, tymczasem mają dość mocne działanie moczopędne.

Inne owoce, które mogą nas zmylić swoją soczystością to gruszka, agrest, borówka czerwona, truskawka i żurawina. Warto też zmniejszyć ilość spożywanego czerwonego mięsa, a jeśli już, to ograniczyć się do potraw grillowanych. Latem lepiej postawić na mięso drobiowe.

Rola soli podczas upałów

Dietetycy zalecają ograniczenie ilości spożywanej soli, jednak latem warto od czasu do czasu sypnąć jej do potraw. Dlaczego? Otóż sól zatrzymuje wodę w organizmie. W ciągu całego roku faktycznie powinniśmy ją ograniczać, jednak podczas upałów jej działanie jest zbawienne.

Joanna Pastuszka-Roczek

Wszyscy wiemy, że podczas upałów należy pić więcej wody, jednak warto też przestrzegać odpowiedniej diety, by upały nie były tak obciążające dla naszego organizmu. Jaka dieta najlepiej sprawdza się w gorące dni?

Nie oznacza to, że mamy wszystko zacząć solić! Po prostu przed wyjściem z domu w upalny dzień warto wypić pół szklanki wody ze szczyptą soli. Unikajmy natomiast słonych przekąsek, ciężkich potraw mięsnych , a warzywa najlepiej solić dopiero po ugotowaniu, albo wcale.

Dużo pij, ale z głową

Jedną z pułapek upału jest to, że choć początkowo chce nam się pić, to po jakimś czasie pragnienie się zmniejsza i po prostu zapominamy o piciu. Warto zaopatrzyć się w plastikową, półtoralitrową butelkę wody, którą zawsze będziemy mieć pod ręką. Bierzemy do ręki niezmywalny mazak i robimy kreskę mniej więcej w połowie butelki. Oba odcinki dzielimy jeszcze na pół.

Przy kreseczkach piszemy godziny: 12, 14, 16. W ten sposób łatwiej jest nam kontrolować, ile wypijamy wody. O godzinie 14 butelka powinna być w połowie pusta! Jeśli nie jest, należy wypić tyle, by poziom wody zatrzymał się na odpowiedniej kresce.

Należy odstawić soki kupowane w sklepach – większość z nich zawiera dodatkowo cukier czy inne substancje słodzące, które mogą niekorzystnie wpływać na nasz układ krążenia.

Słońce i wysoka temperatura dostarczają nam wystarczająco energii, nie ma potrzeby dopychania jej pustymi kaloriami. Nie katujmy się też żadną dietą – latem wystarczy więcej się ruszać i jeść więcej warzyw i owoców, by skutecznie i bezpiecznie stracić dodatkowe kilogramy.

Joanna Pastuszka-Roczek

Komentarze (4)

pati25

6 lat temu

Wprawdzie upały już się skończyły ale rady przydadzą się kiedy znowu nadejdzie czas letni,czas upałów.Nie sądziłam,
że tak lubiane przeze mnie owoce należy ograniczyć.No i pomidory też.

drobina

6 lat temu

Latem oczywiście jem dużo warzyw i owoców, ale często zapominam o piciu. Chyba muszę wprowadzić do swojej diety ten pomysł z podziałką na butelce:-X
Rady przedstawione w artykule trochę mnie zaskoczyły. Mam na myśli „zakazane” owoce: gruszkę, agrest, borówkę czerwoną…ale za to z solą mogę sobie poluzować:-X

Mindi

6 lat temu

Tak szczerze to w czasie upałów nie chce mi się jeść. Ale karmię rodzinę, więc przydadzą mi się te wskazówki 🙂

Zostaw komentarz