klimatyzacja w samochodzie

Latem, przy upalnej pogodzie, jest  bardzo przydatna i pozwala zachować optymalne warunki w samochodzie. Zimą, pomaga w szybszym usunięciu pary z szyb i utrzymuje komfortową temperaturę wewnątrz pojazdu. To oczywiście klimatyzacja. Od czasu zainstalowania pierwszego modelu klimatyzacji w 1939 roku, kiedy to urządzenie zajmowało wówczas całą przestrzeń bagażnika – do chwili obecnej, systemy klimatyzacyjne przeszły ogromną metamorfozę.

Jak działa klimatyzacja?

Jeśli zrozumie się działanie klimatyzacji samochodowej, pojmie się również działanie wszystkich innych systemów chłodzenia (np. lodówki) – opierają się one na tej samej technologii. Ogólne działanie klimatyzacji samochodowej opiera się na sprężaniu gazu chłodniczego. System składa się z różnych elementów: sprężarki, skraplacza, reduktora ciśnienia. Powietrze zostaje sprężone i jego temperatura wzrasta pod wysokim ciśnieniem, aby następnie zostać maksymalnie ochłodzone. To właśnie ta pętla wydmuchuje zimne powietrze do kabiny pojazdu.

Gaz podnosi ciśnienie przez sprężarkę klimatyzacji. Ta sprężarka napędzana jest przez pas akcesoriów, które są  połączone z silnikiem pojazdu.  Po uruchomieniu klimatyzacji, sprężarka będzie wymagać więcej pracy od silnika. W wykonaniu tej pracy istotny jest kompresor, którego uszkodzenie może powodować np. utratę mocy, nadmierne zużycie paliwa itp. Jeśli właściciel pojazdu podejrzewa, że przyczyną złej pracy klimatyzacji jest wadliwy kompresor – powinien wymienić tę część. Kompresor można zamówić na tej stronie Euautoczesci.pl i wręczyć mechanikowi celem naprawy.

W drugim etapie obiegu powietrza, gorący gaz pod ciśnieniem przechodzi do skraplacza (chłodnica wyposażona w wentylator). Następnie zaczyna się faza chłodzenia. Reakcja gorąca / zimna naturalnie powoduje upłynnienie gazu od stanu gazowego do ciekłego. Płynny gaz ze średnią temperaturą (raczej ciepłą niż zimną) trafia dalej do obiegu. Odwadniacz filtruje i czyści płyn aby usunąć wszelkie drobne cząstki, które pojawiły się podczas procesu obiegu gazu i ślady wilgoci. Ten krok jest niezbędny, aby uniknąć uszkodzenia reszty obwodu. Ciepła ciecz zostanie znacznie schłodzona. Jak? Regulator rozszerza gaz płynny przez silne obniżenie temperatury gazu. Ciecz wydostająca się z regulatora jest bardzo zimna.

Ostatnim krokiem, jest transport zimnego powietrza do wnętrza kabiny pojazdu. Powietrze, które pochodzi z zewnątrz, przechodzi przez wszystkie „rury” (zawierające zimną ciecz) parownika. Ten krok jest jak wejście do chłodni. Kontakt gorącego powietrza z zimną cieczą spowoduje stopniowe odparowanie cieczy. Jednocześnie parownik pochłonie ostatnie ślady wilgoci i pyłu zawartego w powietrzu (dzięki filtrowi kabinowemu), aby przekazać najzdrowsze i najświeższe  powietrze do wnętrza samochodu. Wilgoć zatrzymana przez parownik jest wydalana w postaci wody. Stąd wynikają ślady wody pod samochodem kiedy kierowca korzysta z klimatyzacji.

Po przekazaniu świeżego powietrza do kabiny pasażerskiej ciecz ponownie znajduje się w stanie gazowym. Przejdzie przez regulator, a następnie sprężarka  znów wykona swoją pracę. Ten rodzaj pętli działa przez cały okres działania klimatyzacji.

Jak uniknąć nadmiernego zużycia paliwa związanego z działaniem klimatyzacji?

Zazwyczaj, nadmierne zużycie paliwa jest częściowo spowodowane przez sprężarkę, która, gdy jest napędzana przez pas dodatkowy, wymaga większej pracy silnika. Można oszacować, że średnio  1 litr paliwa na przejechane  100 km zużyte jest przez sprężarkę, a tym samym przez klimatyzację.

Istnieją jednak pewne wskazówki na ograniczenie zużycia paliwa związanego z działaniem klimatyzacji. Z pozoru proste, a skuteczne jest wykorzystanie zasłon solarnych na przedniej szybie pojazdu – zapobiegają nadmiernemu nagrzaniu auta. Zaleca się również nie włączanie klimatyzacji od razu po wejściu do kabiny. Lepiej jest otworzyć okna i włączenie klimatyzacji dopiero kiedy powietrze znajdujące się wewnątrz pojazdu nieco się ochłodzi. Z kolei podczas szybkiej jazdy, lepiej zamykać okna i włączać klimatyzację. Otwarte okna przy wysokiej prędkości jazdy powodują utratę aerodynamiki samochodu i działają jak prawdziwy hamulec. W takiej sytuacji silnik musi wykonać więcej pracy, aby utrzymać prędkość.

Pojemność silnika ma znaczenie

Im mniejszą pojemność ma samochód, tym większą odczuje utratę mocy przy włączonej klimatyzacji. I odwrotnie, duże pojazdy będą odczuwać bardzo mały ubytek mocy. Żaden pojazd nie może zatem uniknąć utraty mocy silnika spowodowanej klimatyzacją, jednak będzie ona mniej lub bardziej wykrywalna w zależności od pojemności silnika.

Aby klimatyzacja służyła bezawaryjnie, warto regularnie poddawać jej przeglądowi. Jeśli przestaje ona chłodzić lub po włączeniu wydziela nieprzyjemny zapach wskazane jest umówienie się z warsztatem na przegląd systemu klimatyzacji. Aby działała sprawnie, niezależnie od potrzeb powinna być włączana co najmniej na 10 minut przynajmniej jednej raz w miesiącu. Wymiana filtrów powinna nastąpić od 15 do 40 tysięcy kilometrów. Przynajmniej raz w roku powinna trafić w ręce fachowca i przejść kompleksowy przegląd.