Fitness Jak ćwiczyć?

Zalety rozgrzewki

zalety-rozgrzewki

Na temat rozgrzewki panują podzielone opinie – jedni uważają, że jest niezbędna przed ćwiczeniami, inni – że można spokojnie się bez niej obejść. Prawda oczywiście lezy gdzieś pośrodku. Jak to jest z rozgrzewką?

Zwolennicy rozgrzewki podkreślają, że dzięki niej nasz organizm przygotowuje się do zwiększonego wysiłku. Tu mają rację – nieprzygotowane mięśnie i stawy, które nagle obciążymy zbyt mocno, mogą nie wytrzymać nacisku, naderwać się, zablokować. Może nas złapać skurcz i możemy sobie poważnie uszkodzić kręgosłup.

Jednak rozgrzewka wcale nie chroni nas przed zakwasami, uszkodzeniami ścięgien i nie ma danych, że faktycznie zwiększony wysiłek fizyczny przed właściwym ćwiczeniem faktycznie poprawia nasze działanie. Rozgrzewać się też trzeba umieć.

Popatrzmy na sportowców – przed ważnym wystąpieniem nie rozgrzewają się, tylko rozluźniają – wykonują skłony, podskoki, machają rękami. Pomaga im to osiągnąć skupienie i skoncentrować się na własnym ciele. Rozgrzewają się, ale niekoniecznie w sposób, o jakim myślimy.

Jak powinna wyglądać prawidłowa rozgrzewka?

Głównym zadaniem rozgrzewki jest przygotowanie nas do zwiększonego wysiłku – zarówno fizyczne, jak i psychiczne! Nie może być zbyt intensywna, bo w ten sposób stracimy ochotę na ćwiczenia właściwe. Czas rozgrzewki nie powinien przekraczać 15-30 minut, a w przypadku krótkich ćwiczeń – nawet 10.

Joanna Pastuszka-Roczek

Na temat rozgrzewki panują podzielone opinie – jedni uważają, że jest niezbędna przed ćwiczeniami, inni – że można spokojnie się bez niej obejść. Prawda oczywiście lezy gdzieś pośrodku. Jak to jest z rozgrzewką?

W tym czasie staramy się wykonać ruchy tych mięśni, które będą potrzebne nam w późniejszych ćwiczeniach. Przy bieganiu ćwiczymy nogi, pośladki, biodra i plecy, przy pływaniu najlepiej wymachiwać ramionami, wykonać skłony i krążenia tułowiem. Rozgrzewamy się stopniowo, zaczynając od najprostszych, mało intensywnych ćwiczeń. Nie powinnyśmy zapominać o rozruszaniu stawów – kolan, stóp, dłoni, łokci, ramion.

Na koniec rozgrzewki wykonujemy parę ćwiczeń rozciągających, by uspokoić oddech i tętno. Rozgrzewka powinna przede wszystkim poinformować nas o możliwościach kondycyjnych, dlatego nie powinniśmy lekceważyć zadyszki czy zawrotów głowy. Po serii ćwiczeń powinno nam być cieplej, ale nie możemy spływać potem.

Zalety rozgrzewki

Rozgrzewka ogólna przydaje się przed długim marszem, nordic walkingiem, pływaniem, bieganiem – wszystkich sportach angażujących całe ciało. Rozgrzewka specjalistyczna ogranicza się do partii ciała, które będą używane podczas ćwiczeń (na przykład na siłowni).

Możemy truchtać w miejscu, podskakiwać leciutko, wymachiwać ramionami, podciągać kolana pod brodę, schylać się, wykonać parę przysiadów. Właściwie możemy nawet “na sucho” przetrenować to, co za chwilę będziemy ćwiczyć.

Joanna Pastuszka-Roczek

Na temat rozgrzewki panują podzielone opinie – jedni uważają, że jest niezbędna przed ćwiczeniami, inni – że można spokojnie się bez niej obejść. Prawda oczywiście lezy gdzieś pośrodku. Jak to jest z rozgrzewką?

Dzięki rozgrzewce będziemy wiedzieć, na jaki wysiłek fizyczny nas stać każdego dnia, by nie przesadzić z ćwiczeniami. Poprawia ukrwienie całego ciała oraz jego utlenienie. Uczymy się prawidłowego oddychania i poznajemy sprawność naszych stawów i ścięgien.

To właśnie dzięki zastosowaniu rozgrzewki jesteśmy w stanie nieco dłużej ćwiczyć i zdecydowanie poprawia nam ona nastrój, przez co sport staje się przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem. Nie możemy dopuścić do tego, żę będziemy nie do życia już po rozgrzewce!

Do najczęstszych błędów zaliczamy zbyt intensywny wysiłek podczas rozgrzewki – albo zbyt mały. Po prawidłowej rozgrzewce powinnyśmy czuć się rześkie i lekkie, a także odrobinkę zmęczone (to uczucie mija po przeprowadzeniu serii ćwiczeń rozciągających).

Joanna Pastuszka-Roczek

Komentarze (4)

pati25

8 lat temu

Wiem,że powinno się zawsze rozpoczynać ćwiczenia od rozgrzewki ale nigdy tego nie robię.Rozgrzewka ma tyle zalet więc może powinnam.Wezmę pod uwagę rady zawarte w artykule:-)

Mindi

8 lat temu

Zawsze pamiętam o rozgrzewce, nawet przed poranną gimnastyką robię po kilka ćwiczeń rozciągających. Ale artykuł przeczytałam z zainteresowaniem i kilka uwag uwzględnię 🙂

dulcynea

8 lat temu

O ja to znam ,zbyt intensywna rozgrzewka i mam dość cwiczeń na długo,długo:P
Te uwagi zawarte w artykule wezmę sobie do serca:-X

drobina

8 lat temu

Ciekawy artykuł. Wprawdzie o rozgrzewce wiem sporo, ale z niektórych rad też skorzystam:-)
Przed ćwiczeniami zawsze robię lekką rozgrzewkę – niezbyt intensywną – taką, żebym jeszcze miała ochotę na ćwiczenia
:-X

Zostaw komentarz