Jak zapobiegać? Profilaktyka

Wzmocnij swoje stawy

wzmocnij-swoje-stawy

Regularna aktywność fizyczna przynosi organizmowi wiele korzyści i jest jednym z najlepszych sposobów na zachowanie dobrego zdrowia, to również świetna profilaktyka dla stawów. Jakie ćwiczenia powinnyśmy wykonywać, aby nasze stawy były w dobrej kondycji?

Stawy i ich rola w organizmie

Stawy są takim elementem ludzkiego ciała, którego prawidłowe funkcjonowanie decyduje o pełnej sprawności ruchowej. Jeśli stawy chorują, to człowiek ma problem nawet ze zwykłym chodzeniem, ponieważ wtedy odczuwa ból.

Zwichnięcie czy skręcenie stawu również powoduje kłopot z codziennymi czynnościami. A nikt z nas nie chce zostać unieruchomiony bądź odczuwać ból przy każdym kroku czy ruchu ręką. Ważne jest więc, aby odpowiednio o nie dbać, zarówno przez właściwą dietę, jak i przez odpowiednie, prawidłowo wykonywane ćwiczenia.

Ćwiczenie na staw kolanowy

  • Półprzysiad z pozycji zasadniczej – stoimy prosto i robimy półprzysiad (nie należy robić głębokiego przysiadu, bowiem wtedy więzadła stawu kolanowego będą obciążone 7 razy bardziej niż w tym zalecanym ćwiczeniu).

  • Kładziemy się na plecach na dość twardym podłożu, unosimy jedną nogę, zginamy ją w stawie biodrowy i kolanowym pod kątem 90 stopni. Druga noga w tym czasie ma być wyprostowana i ma swobodnie leżeć. Ramiona układamy wzdłuż tułowia. Maksymalnie prostujemy nogę w stawie kolanowym, ale jednocześnie utrzymujemy zgięcie w stawie biodrowym. Możemy też przygiąć palce w swoim kierunku. Ćwiczenie to rozciąga tylną stronę stawu kolanowego.

Sabina Sosnowska

Regularna aktywność fizyczna przynosi organizmowi wiele korzyści i jest jednym z najlepszych sposobów na zachowanie dobrego zdrowia, to również świetna profilaktyka dla stawów. Jakie ćwiczenia powinnyśmy wykonywać, aby nasze stawy były w dobrej kondycji?

Ćwiczenia na nadgarstek

  • Ćwiczenie ze sztangielką. Siadamy tak, aby ramię ze sztangielką znajdowało się na wysokości barku bądź wyżej. Ramię musi być na czymś oparte, a łokieć wyprostowany. Prostujemy do góry nadgarstek aż do maksymalnego zgięcia nadgarstka.
  • Ćwiczenie z puszką. Potrzebna nam będzie puszka lub jakiś porównywalny do niej przedmiot. Chwytamy puszkę, wyciągamy przed siebie rękę i wykonujemy powolne ruchy dłonią – w górę i w dół. Gdy dłoń znajdzie się w najdalszym punkcie na górze bądź na dole, przytrzymujemy dłoń na kilka sekund.

Ćwiczenia na staw biodrowo-krzyżowy

  • Kładziemy się, a później opieramy się na łokciach. Nogi w kolanach uginamy i wkładamy między nie poduszkę. Stopy trzymamy płasko na podłodze i rozstawiamy je na szerokość bioder. Kolanami mocno ściskamy poduszkę i wytrzymujemy 15-20 sekund.
  • Kładziemy się płasko na podłodze. Jedna nogę trzymamy prosto (ma przylegać do podłoża), a drugą przyciągamy do swojej klatki piersiowej (tę nogę trzymamy pod kolanem). Wytrzymujemy około 20 sekund.

W przypadku ćwiczeń stawów ważna jest ich regularność, a także ich powtarzanie. Każde z podanych ćwiczeń należy powtórzyć po kilka razy. Pamiętajmy też o rozgrzewce i zakończmy ćwiczenia, jeśli nasz organizm się tego domaga.

Sabina Sosnowska

Komentarze (6)

pati25

7 lat temu

O zdrowie naszych stawów trzeba dbać.Te ćwiczenia przydadzą się i to bardzo.Nie są skomplikowane.Łatwe do wykonania.Dołączę je do moich codziennych ćwiczeń 🙂

Mindi

7 lat temu

Zaproponowane ćwiczenia nie są skomplikowane, więc zamierzam je wykonywać. Dołączę je do tych, które wskazano mi na rehabilitacji. O stawy trzeba dbać 🙂

stazyz

8 lat temu

Bardzo proste a jakże przydatne ćwiczenia, a jeszcze na stawy kolanowe i biodrowe …w pozycji stojącej,wymachy nogą w przód i w tył ze zgięciem kolana gdy noga idzie w przód w tył prostujemy kończynę. Łatwe proste i przyjemne:)

drobina

8 lat temu

Dziękuję za ten artykuł – chyba specjalnie dla mnie napisany:-X
Do niedawna miałam wielkie problemy z chodzeniem spowodowane bólem stawów (zmiany zwyrodnieniowe). Odkąd wróciłam do pływania i aktywności fizycznej, moje kłopoty z bólem stawów odeszły (prawie) w zapomnienie. Muszę jednak bardziej przyłożyć się do ćwiczeń, bo ostatnio ćwiczę w kratkę;-). Wprawdzie nadrabiam to pływaniem, ale to nie wystarcza. Na pewno skorzystam z podpowiedzi opisanych w artykule:-):P

Emilly27k

8 lat temu

Propozycje ćwiczeń zawartych w artykule podobają mi się.
Na lekcjach kultury fizycznej się właśnie w ten sposób ćwiczyło.

Zostaw komentarz