Fitness Fitness

Trening oparty o regułę FIT

trening-oparty-o-regule-fit

Nie lek nas leczy, nie trucizna truje, lecz odpowiednia dawka tych substancji – podobnie jest też z aktywnością fizyczną.

Zazwyczaj dla amatorów rekreacji problemu nie stanowi wybór odpowiednich ćwiczeń, ulubionej formy aktywności. Trudnością w treningu jest dobór obciążenia – nie może ono być zbyt niskie (wówczas nie będziemy się rozwijać), nie może też być zbyt duże (przeciążanie może grozić kontuzją).

Aby trening zdrowotny przynosił oczekiwane korzyści jego obciążenie musi być optymalne. Należy doprowadzić do sytuacji, w której zmęczymy nasze mięśnie, ale ich nie przemęczymy.

Trening oparty o regułę FIT

Warto zapamiętać skrót FIT, kojarzący się z wigorem i sprawnością jako podstawową regułę, dotyczącą obciążenia organizmu wysiłkiem fizycznym:

  • F od słowa Frequency (częstość) – trening musi być wykonywany regularnie. Zazwyczaj do określenia częstości stosuje się liczbę treningów przypadających na każdy tydzień. Najlepiej ćwiczyć od 3 do 6 razy w tygodniu.

dr Paweł F. Nowak

Nie lek nas leczy, nie trucizna truje, lecz odpowiednia dawka tych substancji – podobnie jest też z aktywnością fizyczną.

  • I od słowa intensity (intensywność) – najłatwiej określać ją prędkością wykonywanego zadania ruchowego np. można jeździć rowerem 12 km/h, można też 20 km/h. Dobrym miernikiem intensywności ćwiczenia, które wykonujemy jest tętno (częstość skurczów serca) – im wyższe tętno podczas ćwiczeń tym większa ich intensywność. Tętno powinno mieścić się w granicach ok. 60%-85% naszego tętna maksymalnego, które oblicza się odejmując wiek (w latach) od liczby 220.
  • T od słowa Time (czas) Ważne jest tez to jak długo będziemy ćwiczyć, ile czasu zajmie nam pojedynczy trening. Dobrze by było, gdyby trwał co najmniej 30 minut, ale nie powinien dłużej niż 60 minut (w przypadku niskiej jego intensywności u zaawansowanych może trwać maksymalnie do 90 minut).

Powyższa reguła FIT opisuje najważniejsze zasady treningu fizycznego ukierunkowanego na utrzymanie lub poprawę zdrowia. Trzeba pamiętać, że u osób po 40 roku życia zwiększanie obciążenia treningowego musi następować stosunkowo powoli, ponieważ wraz z wiekiem organizm ma coraz mniejszą zdolność do adaptacji. Nie należy się spieszyć i zwiększać od razu wszystkich składowych obciążenia tj. ilości treningów, czasu ich trwania czy intensywności.

dr Paweł F. Nowak

Komentarze (3)

Mindi

7 lat temu

Po przeczytaniu artykulu o zdrowym wysiłku fizycznym potrafię zmotywować i udaje mi się jakiś czas znależź ochotę i siły. A potem zapal słabnie, czasu brakuje i przestaję ćwiczyć. Dlatego takie artykuły muszą się pojawiąć częściej aby nam kobietom przypominały, że oprócz codziennego wysiłku w domu i ogródku znaleśźć czas na odpowiednią dla siebie gimnastykę całego ciała. 🙂

pati25

10 lat temu

Reguła FIT powinna towarzyszyć każdemu treningowi.Ale nie zawsze tak jest.Napewno nie w moim przypadku ćwiczeń,Jest nie FIT tylko FT

drobina

11 lat temu

Interesujący artykuł. Muszę jednak przyznać, że mój trening nie zawsze przebiega zgodnie z regułą FIT. Czasami jest to reguła FI, bo „T” (czas) moich ćwiczeń bywa skromniejszy niż 30 minut. Mam tu na myśli różne ćwiczenia oprócz jazdy na rowerze oczywiście, na którym jeżdżę długo i często. Tak czy inaczej, muszę się zmobilizować do większego „T”.

Zostaw komentarz