ABC Odżywiania Dieta

Tłuszcze

tluszcze

Tłuszcze zwane inaczej lipidami są najbardziej skoncentrowanym źródłem energii. Oznacza to, że w porównaniu z białkiem i węglowodanami z 1g tłuszczów otrzymujemy największą ilość energii, tj. 9 kcal.

Nie jest to jednak pierwsze źródło po które się sięga nasz organizm, ponieważ tłuszcz jest głównie odkładany w postaci materiału zapasowego. Pozwala on chronić tkankę podskórną przed nadmierną utratą ciepła i ułatwia adaptację w niskich temperaturach.

Ponadto tłuszcze są źródłem witamin w nich rozpuszczalnych oraz niezbędnych jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Oprócz tak prozaicznych funkcji jak polepszenie smaku potraw czy ułatwienie ich przełykania lipidy są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania układu krążenia. Tzw. dobre tłuszcze obniżają poziom cholesterolu i tym samym służą profilaktyce miażdżycy, na którą w okresie klimakteryjnym jesteśmy szczególnie narażone.

W związku z powyższymi faktami, gwałtowne ograniczenie tłuszczy w diecie przez kobiety odchudzające się, może doprowadzić do poważnych schorzeń. Obecność lipidów, zarówno pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego w pożywieniu jest niezbędna, szczególnie podczas wykonywania ciężkiej pracy fizycznej lub częstej aktywności sportowej. Podczas układania własnego jadłospisu panie, które w okresie menopauzy zaczęły mieć problemy z utrzymaniem wagi, powinny pamiętać o wyborze dobrych tłuszczy (patrz: art. Zbilansowana dieta) i dobrych węglowodanów.

Pokarmy typu fast food oraz duże ilości masła, śmietany, tłustych mięs i serów podnoszą wartość energetyczną posiłków, zaburzają przemiany metaboliczne i w połączeniu z brakiem ćwiczeń ruchowych szybko prowadzą do otyłości. Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego wpływają też niekorzystnie na skład krwi, podwyższając w niej zawartość triglicerydów, cholesterolu całkowitego oraz złego cholesterolu LDL. Wysokotłuszczowa dieta w wieku około menopauzalnym naraża nas na choroby serca, nadciśnienie, miażdżycę oraz nowotworów sutków i jajników. Nie poddawajmy się wiec świadomie tym schorzeniom, ale już dziś wzbogaćmy naszą dietę w oliwę z oliwek, ryby, orzechy, skorupiaki i przyprawmy to wszytko wysiłkiem fizycznym.

Zbilansowana dieta aktywnej kobiety dojrzałej powinna zawierać w nieoczyszczone węglowodany bogate błonnik, odpowiednią do wzrostu i wagi ilość chudego białka- źródła wapnia oraz około 50 g tłuszczu, z których 2/3 powinno zawierać nienasycone kwasy tłuszczowe. Pozwoli to na poprawne działanie układu krążenia i zwiększy wydolność organizmu, doda nam energii do pracy i rekreacji ruchowej, a także zahamuje proces pogarszania pamięci i „zwróci nam” zdolność uczenia się.

Anna J

Komentarze (5)

pati25

9 lat temu

Dowiedziałam się wiele cennych informacji o tłuszczach.Unikm tłuszczów zwierzęcych jak smalec.Chociaż cczasami nabierze mnie taka ochota że się skuszę.Taki ze skwarkami.Pychot!Rzadko też jem rzeczy smażone.A ryby uwielbiam

Emilly27k

9 lat temu

Zastanawiam się czy tłuszcze pomagają czy szkodzą naszemu organizmowi.Chociaż nie wszystkie tłuszcze są zdrowe dla nas.Oliwa jest bardzo zdrowa.Co prawda jest droga, ale cenna jeśli chodzi
i o nasze zdrowie.Co się nie zrobi dla zdrowia.

danatwa

9 lat temu

To podobnie jak ja 🙂 W moim domu nigdy nie moze zabraknąc oliwy , bardzo lubię jej smak w sałatkach , w daniach smażonych.

Annagata

9 lat temu

Z tłuszczy najbardziej preferuję oliwę z oliwek,choć przez bardzo specyficzny smak i zapach nie każdemu może odpowiadać.Ale co się nie robi dla zdrowotności.Choć mam i małe grzeszki,bo czasem skusi mnie smalec ze skwareczkami,cebulką i jabłkiem własnej roboty…

topik4433

9 lat temu

Nie warto oszczędzac na zdrowiu, więc w mojej kuchni od wielu lat króluje oliwa z oliwek, gdyż nie zawiera cholesterolu i jest doskonałą alternatywą dla zwykłego oleju.

Zostaw komentarz