Dbaj o zdrowie Zdrowie

Sposoby na zaparcia

sposoby-na-zaparcia

Masz poczucie, że Twój metabolizm jest nieco leniwy? Nie Ty jedna. Zaparcia to bardzo powszechny problem, który należy do najczęstszych zaburzeń przewodu pokarmowego. Na zaparcia cierpi co druga kobieta i co czwarty mężczyzna. To nieprzyjemna sprawa, która uprzykrza nam codzienne funkcjonowanie. Czas to zmienić.

Zaparcia

Przyjęło się przeświadczenie, iż należy wypróżniać się raz dziennie. Ale czy jest to norma dla wszystkich? Prawda jest taka, że częstotliwość wypróżniania się jest u zdrowych ludzi różna. Można przyjąć, że normą jest oddawanie kału od trzech razy dziennie do trzech razy w tygodniu.
Problem zaczyna się kiedy Twój organizm zdecydowanie zwalnia. Może to być jeden objaw, jak oddawanie kału rzadziej niż trzy razy na tydzień, ale najczęściej jest to zespół objawów, takich jak: stolec o wzmożonej konsystencji, niepełne wypróżnienie, wzmożone i często bolące parcie, suchość. U chorych, na zaparcia, spotyka się wszystkie te objawy, jednak niekiedy niektóre z nich mogą nie występować, jak również występowanie jednego z nich może już świadczyć o zaparciu.

Zaparcia to groźna dolegliwość, która może doprowadzić do:

  • poważnych schorzeń jelita grubego
  • żylaków odbytu (hemoroidy)
  • nawet chorób nowotworowych
    Nie lekceważ tych objawów i zgłoś się do lekarza rodzinnego albo specjalisty proktologa, jeżeli Cie one dotyczą.

Mówiąc o przyczynach zaprać, można je podzielić na dwie grupy:
przyczyny chorobowe i złe nawyki. Zaczynając od tych drugich (gdyż właśnie przez nasze zaniedbanie zaparcia występują najczęściej) warto na początku przyglądnąć się naszej diecie, ponieważ to od niej bardzo dużo zależy. Pokarmy ciężko strawne, tłuszcze zwierzęce, rafinowane węglowodany, takie jak biała mąka i cukier, długo zalegają w naszych żołądkach i jelitach.

Sposoby na zaparcia:

  • Suszone owoce: śliwki, morele, figi
  • Woda z miodem
  • Kawa, szczególnie w godzinach porannych
  • Dieta bogata w błonnik: owoce surowe (jabłka, śliwki), warzywa (marchew), ziarna zbóż, pieczywo razowe,
  • Kefir
  • Płatki owsiane górskie
  • Woda mineralna bogata w magnez
  • Woda letnia – w ilości 3 szklanki 3 dziennie, 1 godz. przed posiłkami przez okres 7 dni.
  • Ruch – chodź na długie spacery, uprawiaj gimnastykę oraz wysiłek fizyczny, najlepiej 3 razy w tygodniu

Zmień nawyki żywieniowe:

Postaraj się, oczywiście w ramach możliwości, wyłączyć z codziennej diety:

  • białe pieczywo, kluski, pierogi, ciastka,
  • ziemniaki, frytki, biały ryż
  • czekoladę i inne słodycze.

Jedzeniem zwalcz zaparcia:

  • dużo różnych zup, jeśli pieczywo, to ciemne razowe lub z nasionami,
  • warzywa gotowane, duszone, blanszowane,
  • soki warzywne
  • pić dużo 1,5-2 litry dziennie, przede wszystkim wodę niegazowaną i herbatę zieloną, owocową lub ziołową.

Zuzanna Górka

Komentarze (9)

Suzanna

9 lat temu

Otręby pszenne to mój niezawodny sposób na zaparcia. Dodaje je do porannej miseczki musli i czasme nawet do zupy. Naprawdę działa, polecam!

ell@

9 lat temu

Miałam nadzieje na dopisanie nowego sposobu 🙂 – ale jest w artykule. Płatki owsiane górskie – na wodzie – na pierwsze śniadanie.

malgosia74

9 lat temu

Super artykuł , dziekuję. Skorzysta z niego nie jedna osoba mająca problem z ta dolegliwością. Bardzo dobre porady i sposoby na zaparcia, a ja dodam od siebie , że zaczęłam niedawno brac preparat Xenea i jestem mile zaskoczona jego działaniem. Activia na mnie nie działała za to do dzisiaj mi smakuje 🙂 Bardziej reguluje procesy trawienia a Xenea jest naprawde dobra, tylko regularność i oczywiscie pewne wyrzeczenia przyniosa oczekiwane efekty.

okulary

9 lat temu

Z artykułu,można stwierdzić jak poważną dolegliwością są zaparcia ,oraz jak należy postępować.Pani dr.określiła mojej kuzynce ,co miała z tym problemy,że przewlekłe zaparcia,mogą spowodować w następstwie, nerwice żołądka,lub hemoroidy.
Ja też okresowo kiedyś miałam tę dolegliwość,zaczęłam pić więcej wody niegazowanej,zmieniam trochę styl odżywiania,na wieczór piję zieloną herbatę, dla mnie to ma dobry wpływ na trawienie.Znam też bardzo dobry sposób na trawienie może ktoś skorzystać oto przepis:
5 dkg marchwi,5 dkg pietruszki,5 dkg selera,10 dkg kartofli 1/2 l wody,poszatkować warzywa dać odrobinę soli,gotować 10-15 minut.Odcedzić dodać 2 łyżki otrąb,2 łyżki siemia lnianego.Jeść codziennie na czczo.

Zostaw komentarz