problem-z-wchlanianiem-wit-d-w-wieku-menopauzalnym

Okres zimowy to także czas, gdy możemy korzystać ze słońca i zadbać o dodatkowe dawki witaminy D dla organizmu.

W okresie klimakterium trudno utrzymać kobiecie odpowiedni poziom witaminy D w diecie, której niedobór może przyczynić się do wielu niebezpiecznych problemów zdrowotnych – od otyłości brzusznej, cukrzycy, osteoporozy po choroby sercowo-naczyniowe i wiele nowotworów.

REKLAMA

Menopauza bywa stresującym okresem dla kobiet, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychiki; konieczność dostosowania się do zmian metabolicznych może osłabiać zdolność organizmu do obrony przed różnymi problemami zdrowotnymi. Dlatego zdrowe odżywianie może stać się najlepszym sprzymierzeńcem kobiet w pokonywaniu nowych wyzwań.

Sięgnijmy do źródeł

Chociaż witamina D może być pozyskana z produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego (takich jak naturalne surowe mleko, ryby i żółtka jaj), istnieją inne jej źródła – stosowane przez wegan oparte na naturalnym świetle słonecznym i grzybach. Grzyby są dobrym źródłem witaminy D – tylko jedna filiżanka pokrojonych w plasterki pieczarek może stanowić ponad połowę zalecanej dziennej dawki tej witaminy.

Nie tylko utrzymuje równowagę między wapnem a fosforem, ale chroni przed różnymi chorobami, w tym alergią. Wzmacnia odporność, ma działanie antybakteryjne, ma także wpływ na rozwój cukrzycy – nieprzypadkowo w krajach, gdzie nasłonecznienie jest najmniejsze (jak np. Finlandia) zachorowalność na cukrzycę jest najwyższa. Ponad 50% dorosłych Europejczyków ma niedobory wit. D, a dzieci z niskim poziomem wit. D częściej miewają nadwagę.

Potrafi zapobiec powstawaniu niektórych komórek nowotworowych, wspomaga regenerację wątroby i pomaga w leczeniu atopowego zapalenia skóry. Witamina ta chroni też przed szkodliwym działaniem promieniowania jonizującego.

dr Paweł F. Nowak

4 KOMENTARZE

  1. O cennych właściwościach witaminy D wiemy nie od dziś.Dostarczamy ją organizmowi wraz z pożywieniem.Dostarczają nam wit D także promienie słooneczne.W tym trudnym dla kobiety okresie menopauzy wit D jest niezbędna a jej niedobór może być przyczyną kłopotów zdrowotnych.Dlatego warto dostarczać ją taże w postaci suplementów.Ale trzeba pamiętać,że nadmiar też jest szkodliwy

  2. O dobroczynnych właściwościach witaminy D, wiedziałam oczywiście od dawna. Nie przypuszczałam jednak, że grzyby są tak cennym źródłem tej witaminy. Słyszałam od wielu osób, że nie posiadają one żadnych walorów odżywczych, tylko smakowe. A tu, proszę! Miła niespodzianka!

  3. Robiłam niedawno badania na ilość wit .D ,myślałam ,że mam za mało ,bo unikam słońca i za mało przebywam na powietrzu ,a tu okazało się ,że mam tę witaminę w normie.Dziwne.Czyżby to też była nieprawda ,jeśli chodzi o słońce i wit.D ? Coraz mniej wierzę naukowcom.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ