Dieta O jedzeniu warto wiedzieć

Prawidłowe łączenie pokarmów

prawidlowe-laczenie-pokarmow

Pomidory zawierają potas, pełnoziarniste płatki dostarczają nam żelaza, owoce mają witaminę C – wiemy o tym od dawna. Jednak okazuje się, że łączenie niektórych pokarmów przynosi o wiele większe korzyści, niż spożywanie ich osobno. Co z czym łączyć?

Niektóre witaminy przyswajane są tylko w obecności tłuszczu, a niektóre mikroelementy tylko przy obecności innych. Oznacza to, że możemy zjeść pełnowartościowy, ale źle zbilansowany posiłek i nasz organizm z niego przyswoi tylko minimalną dawkę substancji potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania!

Witamina C i żelazo

Pokarmy zawierające dużo żelaza (zielone warzywa: szpinak, brokuły, botwinka, karczochy, a także suszone owoce) łączymy z tymi, które zawierają dużo witaminy C (owoce cytrusowe, ale i pomidory, czerwona i zielona papryka). Witamina pozwoli przyswoić nam około 5 razy więcej żelaza, niż normalnie!

Dzięki takiemu zdrowemu połączeniu poprawia się ukrwienie i utlenienie naszego ciała. Najlepszy zestaw to gotowane na parze brokuły z pomidorem, z odrobinką czerwonej papryki i łyżką oliwy z oliwek, bez soli.

Zielona herbata i cytryna

Herbata znana jest ze swoich właściwości antyutleniających, jednak w połączeniu z cytryną staje się prawdziwym pogromcą wolnych rodników. Równocześnie napój mocniej działa, więc można (a nawet trzeba) wypijać go mniej.

Idealnym połączenie: grillowana ryba morska z cytryną, popijana zieloną herbatą. Zamiast cytryny możemy rybę przygotować w pietruszce (np. marynować ją przez noc w okładzie z natki i następnie ugotować na parze lub upiec w folii).

Joanna Pastuszka-Roczek

Pomidory zawierają potas, pełnoziarniste płatki dostarczają nam żelaza, owoce mają witaminę C – wiemy o tym od dawna. Jednak okazuje się, że łączenie niektórych pokarmów przynosi o wiele większe korzyści, niż spożywanie ich osobno. Co z czym łączyć?

Z kolei jeśli nie popijemy ryby herbatą, ale przegryziemy gotowanymi na parze brokułami, zapewnimy sobie prawdziwy zastrzyk energii. Brokuły wspomagają przyswajanie nienasyconych kwasów tłuszczowych z ryb morskich, przez co poprawia się pamięć, elastyczność myślenia i zmniejsza się poziom stresu.

Jeśli nasz ostatni posiłek będzie składał się z opisanej wyżej sałatki i szklanki słabej zielonej herbaty, organizm lepiej wypocznie nocą, będzie też absorbował mniej tłuszczu.

Pomidory i awokado

Pomidor to naprawdę świetne warzywo – jednak aby w pełni wydobyć jego właściwości, powinniśmy łączyć go z innymi warzywami i owocami, które pozornie do niego nie pasują. Awokado, podane z pomidorem, uaktywnia związki chemiczne, które są odpowiedzialne za walkę z nowotworami – są one 6 razy silniejsze i bardziej efektywne, gdy wędrują przez układ pokarmowy z dojrzałym awokado!

Idealnym rozwiązaniem jest pasta guacamole, którą możemy podawać z pomidorem na chlebie. Z oliwą z oliwek lub olejem rzepakowym doskonale nadaje się do smarowania kanapek i dostarcza wszystkich niezbędnych tłuszczy nienasyconych – przy okazji wspomagając przyswajanie beta-karotenu, odpowiedzialnego za nasz system immunologiczny.

Joanna Pastuszka-Roczek

Pomidory zawierają potas, pełnoziarniste płatki dostarczają nam żelaza, owoce mają witaminę C – wiemy o tym od dawna. Jednak okazuje się, że łączenie niektórych pokarmów przynosi o wiele większe korzyści, niż spożywanie ich osobno. Co z czym łączyć?

Gorzka czekolada i jabłka

Flawonoidy zawarte w ciemnej czekoladzie (lub nieprzetworzonym kakao) oraz magnez doskonale komponują się z kwercetyną zawartą w jabłkach. Razem tworzą związek, który dba o nasze serce, przeciwdziała zakrzepom oraz wspomaga łagodzenie objawów alergii.

Najlepsze połączenie to czekoladowe fondue – rozpuszczona gorzka czekolada, w której zanurzamy kawałki jabłka. Możemy także upiec jabłka pod kołderką z czekolady lub kakao.

Banany i jogurt

Banany zawierają potas i są dobrym źródłem energii – głównie dlatego są często uzupełnieniem diety dla sportowców. Połączone z jogurtem dodatkowo dostarczają nam cennych aminokwasów, oraz glukozy, która naprawi mikrouszkodzenia mięśni.

Staramy się nie łączyć bananów i jogurtu z płatkami! Chociaż zestaw ten jest smaczny, o wiele lepiej będzie, gdy do płatków dodamy owoce zawierające dużo witaminy C – w ten sposób dostarczymy ciału więcej żelaza.

Warto pamiętać, które substancje się lubią z którymi i tak komponować posiłki, by jak najwięcej zdrowia wydobyć z przygotowanych potraw.

Joanna Pastuszka-Roczek

Komentarze (7)

Tess

7 lat temu

Nie miałam pojęcia, że niektóre połączenia szkodzą. Od zawsze jadło się sałatkę z pomidora i ogórka albo piło herbatę z cytryną. Teraz wiem i już nie będę razem jadła czy piła w takim połączeniu.

pati25

7 lat temu

Zaciekawił mnie ten artykuł..Nigdy nie zwracałam uwagi na to jak prawidłowo łączyć pokarmy. Chyba sobie zanotuję te wiadomości i zacznę w ten sposób je łączyć ze sobą

Mindi

7 lat temu

Bardzo ciekawe wiadomości żywieniowe. Okazuje się, że i ja robiłam błędy przygotowując posiłki. Może i u mnie niski poziom żelaza dlatego? Uwzględnię te uwagi ale wcześniej też chyba muszę te rady zapamiętać.

dulcynea

7 lat temu

To ciekawy artykuł ,większość informacji jest mi znajoma .
Zainteresowałam się łączeniem ze sobą różnych pokarmów ,kiedy miałam bardzo niski poziom żelaza we krwi . Zastanawiałam się dlaczego i sięgając po publikację zorientowałam się ,że mimo prawidłowego odżywania -to żelazo nie wchłania się . Dziś już wiem co można jakie produkty można łączyć:)

Zostaw komentarz