piekna-dzieki-marchewce

Chrupiąca marchewka to nie tylko pyszne warzywo, które najczęściej kojarzone jest z delikatną „marchewkową” opalenizną. To przede wszystkim skarbnica witamin i minerałów.

Zdrowie w marchewce

Marchewka jest jednym z pierwszych pokarmów podawanych dziecku, jednak dietetycy szczególnie polecają ją osobom starszym. Dlaczego? Bo marchewka ma bardzo dobry wpływ na nasz organizm. Wszystko dzięki karotenowi czyli prowitaminie A.

  • przemywa naczynia krwionośne
  • reguluje pracę żołądka
  • utrzymuje w zdrowiu wątrobę
  • wyostrza wzrok

Eliksir młodości

Wystarczy tylko 10 dag marchewki, by zaspokoić dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę A. Marchewka ma dużo witaminy B1, B2, PP, KK. Zawiera również sporo wapnia, potasu, żelaza, miedzi, fosforu, a nawet jodu.

Dzięki tym składnikom marchewka nie tylko gwarantuje nam zdrowie, ale i urodę. Zawarty w niej potas sprawia, że skóra jest jędrna, gładka, natomiast witamina A, jedna z witamin młodości, wygładza zmarszczki. Także pamiętajmy o tym, żeby działanie kremów i innych kosmetyków, potęgować zdrową dietą – warzywa, w tym marchewka to podstawa.
Naukowcy twierdzą, że ci, którzy jedzą sporo marchwi, aż 40 razy rzadziej chorują na raka wątroby. Marchewka ma jeszcze jeden plus – który szczególnie docenią Panie – 10 dag to tylko 27 kalorii. To kolejny powód to tego, aby marchewkę chrupać bez ograniczeń.

Marchewkowa opalenizna

Latem warto wzbogacić dietę o marchew, która sprawi, że nasza opalenizna będzie mieć piękny brzoskwiniowo-złoty kolor. Jeżeli planujesz urlop, to przygotuj swoją skórę na spotkanie ze słońcem – jedz codziennie jedną marchewkę lub wypijaj szklankę soku (najlepiej świeżo wyciśniętego).

Warto pamiętać o tym, że ilość karotenu, który przyswoimy z marchwi zależy od sposobu jej podania: gotowana – 18%, utarta surowa – 82%, świeżo wyciśnięty sok – blisko 100%.
Marchew jest tanim i ogólnodostępnym warzywem, bez trudu zakupimy ją o każdej porze roku w każdym sklepie spożywczym. Warto pamiętać, że najbardziej wartościowa jest od czerwca do października.

Warzywo czy owoc? – oto jest pytanie

Ciekawostką na temat marchwi jest spór jaki toczył się na temat tego, czy jest to owoc czy warzywo. W klasyfikacji urzędowej Unii Europejskiej marchew uznawana jest za warzywo. Ponieważ jednak w Portugalii marchew używana jest do wyrobu dżemów, w rozumieniu dyrektywy ustalającej parametry ich produkcji, marchew uznana została za owoc. W Polsce powszechnie nazywa się marchew warzywem.

Zuzanna Górka

19 KOMENTARZE

  1. Pijąc sok marchewkowy, można sobie świetnie poprawić koloryt skóry, pamiętam jak córka codziennie piła Kubusia – wyglądała fantastycznie i stopy miała chyba najbardziej marchewkowe. Ja świeży sok marchewkowy mogłabym pić kilka razy dziennie :) Samo zdrowie i uroda !

  2. Jeżeli pracujesz przy komputerze kilka godzin dziennie, marchew jest dla ciebie warzywem idealnym. Duża zawartość witaminy A działa zbawiennie na przemęczone oczy. Jest też stosowana w profilaktyce zaćmy, ostatnio bardzo popularnej choroby. Co ciekawe, witaminy A nie można przedawkować! Beta – karoten przetwarzany w prowitaminę A jest magazynowany w skórze. Efektem tej nadwyżki jest zabrązowiona skóra (odcień przypominający opaleniznę). Prowitamina A jest składnikiem nietoksycznym, więc nie trzeba sie bać , gdy nasza skóra przybierze słoneczny odcień. Bez obaw chrup marchew. Na zdrowie!

  3. Mam tłustą cerę,czasem robię sobie maseczkę z marchewki i troszkę mąki ziemniaczanej.
    Nadaje zimą cerze lekko opalony koloryt i regeneruje skórę.

    Nieraz ,szczególnie zimą robię sobie maseczkę na twarz z marchewki i odrobiny mąki ziemniaczanej.
    Cera jest zregenerowana i zyskuje ładny opalony koloryt.

  4. Witam serdecznie.Ja bardzo lubię marchewkę pod każda postacią.Ale najbardziej mi smakuje, jak idę na ogród ,wyrwę sobie taka świeżą, bez nawozu, piękną,opłuczę i z jem. Często tez robię soki podając do obiadu zamiast kompotu.Surówki bardzo lubię z dużą ilością marchwi.Marchew to skarbnica witamin.

  5. Dla mnie to bez znaczenia, czy marchew(ka) to owoc, czy warzywo. Najważniejsza, że jest smaczna i zdrowa. W mojej kuchni jest bardzo ważna: w zupie, sałatkach i na surowo. Ciasta marchewkowe też mi się zdarzało upiec. Redakcjo! Dziękuję za ten cenny artykuł.

  6. Napój marchewkowy
    4 duże marchewki
    cytryna
    2 pomarańcze
    brzoskwwinia
    2 duże słodkie jabłka
    cukier lub miód do smaku
    Marchew zetrzyj nna tarce.Cytrynnę i pomarańcze obierz.Z jabłekm usuń gniazda nasienne.Z brzoskwini usuń pestkę.Zagotuj rondel wody.Włóż marchewki i owoce i gotuj 10 minut.Przypraw do smaku cukrem lub miodem.Ostudź,zmiksuj.Wlej do szklanek

ZOSTAW ODPOWIEDŹ