migdaly-dla-zdrowia

Migdały są niedocenianymi produktami, które rzadko pojawiają się w diecie Polaków. Mimo wysokiej zawartości tłuszczu należą do najzdrowszych przekąsek. Warto je włączyć do codziennej diety i spożywać regularnie między posiłkami. W ten sposób dostarczymy naszemu organizmowi sporą dawkę nienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika, minerałów i witamin oraz białka – około 20g w 100 g produktu.

Tłuste migdały

Migdały zawierają dużo tłuszczów, ale są to głównie nienasycone kwasy tłuszczowe. Dlatego dieta obfitująca w nieprzetworzone migdały wpływa pozytywnie na obniżenie poziomu złego cholesterolu (LDL), podwyższenie poziomu dobrego cholesterolu (HDL) i obniżenie poziomu trójglicerydów.
Migdały, które poddawane są obróbce termicznej, czyli gotowaniu, pieczeniu, czy prażeniu nie mają już takiego korzystnego wpływu na nasze zdrowie. Wysoka temperatura powoduje wytworzenie kwasów tłuszczowych trans, które działają w organizmie jak wolne rodniki: podwyższają poziom złego cholesterolu (LDL), obniżają poziom dobrego cholesterolu (HDL) i powodują tycie a nawet cukrzycę.

Źródło witamin i pierwiastków

Migdały są niezwykle zdrową przekąska również ze względu na dużą ilość witaminy E, która chroni przed niekorzystnym wpływem wolnych rodników: wzmacnia ściany naczyń krwionośnych i chroni przed chorobami układu krwionośnego. Dzięki dużej zawartości magnezu, potasu, fosforu i wspomnianych już wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, orzechy te zmniejszają ryzyko choroby wieńcowej serca. Migdały są również zalecane przez amerykański Narodowy Instytutu Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego w profilaktyce nadciśnienia. Regularne spożywanie 34 orzechów dziennie może znacząco obniżyć ryzyko choroby niedokrwiennej serca.

Natomiast zawarta w migdałach witamina B2 korzystnie wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i naszego wzroku. Orzechy te są także cennym źródłem dobrze przyswajalnego wapnia. 23 sztuki migdałów dostarczą nam aż 70 mg tego pierwiastka.

Z ostatnich badań wynika również, że dieta bogata w migdały obniża poziom złego cholesterolu we krwi i zmniejsza insulinoodporność. Działanie to przypisuje się dużej ilości kwasów nienasyconych i błonnika. Polecamy migdały szczególnie osobom ze stanem przedcukrzycowym, kobietom w okresie menopauzy oraz osobom ze zdiagnozowanym zespołem metabolicznym.

Wartości odżywcze migdałów
Garść migdałów (około 28 gram, czyli 24 sztuki) zawiera:
Kalorie: 164 kalorie
Białko: 6,0g
Węglowodany: 5,6g
Tłuszcz: 14,3g
Błonnik: 3,3g

Anna J

15 KOMENTARZE

  1. Słyszałam i czytałam o niesamowitych właściwościach migdałów.Przede wszystkim obniżają cholesterol i świetnie działają na skórę.Ja dodaję migdały do dietetycznych ciasteczek owsianych.Pychota!Ale lubię tez pochrupać tak luzem.Wspaniała przekąska.

  2. A dziś wyczytałam na portalu ekologicznym, iż migdały zmniejszają odporność na insulinę i obniżają poziom tzw. złego cholesterolu także u osób ze stanem przedcukrzycowym, w związku z tym redukują ryzyko cukrzycy. Więc jest to kolejny argument za tym by włączyć je do codziennej diety.

  3. Uwielbiam migdały i często w domu serwuję sałatkę z kapusty pekińskiej z olejem migdałowym
    A oto przepis;
    1 mała kapusta pekińska ,1 duże jabłko,sól,3 łyżki stołowe oleju migdałowego wyciskanego na zimno,2 łyżki stołowe winnego oleju,ewent,2 pomarańcze
    Kapustę pekińskę podzielic wzdłuż na cwiartki,umyc,wyciąc głąb i pokroic na cienkie paski.Obrac jabłko,przeciąc na cwiartki,wyciąc ziarenka i pokroic w małą kostkę.Postalic do smaku/kapustę należy podnieśc do góry,wówczas jabłka opadną/Zalac olejem migdałowym wyciskanym na zimno i octem winnym.Ewentualnie dodac pokrojone dwie pomarańcze.

    Migdały wykorzystuję też w domowej kosmetyce.Bardzo polecam kąpiel dla skóry suchej i mieszanej:
    3 łyżki drobno zmielonych migdałów ,szkl.tłustego mleka,kilka kropli oleju ze słodkich migdałów.Wszystkie składniki połączyc i dodac do kąpieli.

  4. Orzechy, w tym migdały, to niedoceniane produkty w naszej codziennej diecie. Mimo wysokiej zawartości tłuszczów należą do najzdrowszych przekąsek. Warto je włączyć do codziennej diety i spożywać regularnie ze względu na zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika, minerałów i witamin

  5. Uwielbiam migdały ,często kupuję ,na przekąske zamiast czegoś słodkiego . Po przeczytaniu powyższego tekstu ucieszyło mnie bardzo, jak chrupanie migdałów ma dla zdrowia zbawienny wpływ.
    Muszę kupic wiekszą ilość i namówić do chrupania członków rodziny.

  6. ” Ze wszystkich orzechów, migdały są najzdrowsze. Nie zawierają dużo oleju i mają działanie alkalizujące na organizm. Ze względu na dużą ilość potasu są doskonałym pokarmem dla systemu nerwowego. Jako źródło wapna i fosforu wspomagają rozwój i utrzymanie kości i zębów. Edgar Cayce powiedział: „Ci, którzy spożywają trzy migdały dziennie, nigdy nie powinni obawiać się raka”.

    Ja lubie migdały zarówno zmielone, pocięte na kawałki jak i w całości. Najlepiej są przyswajane jeśli je się namoczy w zimnej wodzie przez kilka godzin i przed spożyciem ściągnie skórkę.
    Słyszałam , że ożna z nich zrobić wspaniałe mleko migdałowe, poprzez zmiksowanie namoczonych, obranych migdałów, miodu i wody. Mleko to jest łatwo przyswajalne i wysoko energetyzujące. Szczególnie zalecane dla dzieci i osób, które mają alergię na mleko krowie.

  7. Bardzo lubię migdały i wszystko co jest o smaku migdałowym. Są one źródłem wielu cennych składników odżywczych, co przemawia za ich spożywaniem. Szkoda tylko,że mają swoją cenę. Ale od czasu do czasu można sobie pozwolić na małą przyjemność 🙂 Takie dwa w jednym – rozkosz dla podniebienia i zdrowie dla ciała 🙂

ZOSTAW ODPOWIEDŹ