Encyklopedia menopauzy Menopauza Profilaktyka osteoporozy

Menopauza i co dalej?

menopauza-i-co-dalej

Bardzo często koncentrujemy się na zwalczaniu nieprzyjemnych objawów menopauzy i bieżących działaniach, które pomogą nam lepiej się poczuć. Zapominamy, że menopauza to etap przejściowy i już teraz należy się przygotować do postmenopauzy.

Menopauza zaczyna się wraz z pierwszymi nieregularnymi krwawieniami miesięcznymi kończy się ostatnią miesiączką. Jest czasem, kiedy powoli ustaje praca jajników, odpowiedzialnych między innymi za produkcję estrogenu. Powoduje to szereg nieprzyjemnych objawów, gdyż ten kobiecy hormon, odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie kobiecego ciała.

Menopauza a postmenopauza

Patrząc z boku, menopauza to dość krótki okres w życiu kobiety, bo trwa około 2 lat, jednak jego konsekwencje odczuwamy jeszcze długo później. Brak estrogenu osłabia kości, układ krwionośny, sprężystość skóry i elastyczność mięśni.

Na szczęście nie tylko jajniki produkują estrogen i menopauza to tak naprawdę czas na przestawienie ciała na funkcjonowanie bez tego hormonu.

Większość działań, które podejmujemy, koncentruje się na uzupełnianiu estrogenu (poprzez HTZ czy fitohormony) i wzmocnieniu narządów, których funkcjonowanie się pogarsza. Nie możemy jednak stracić z oczu celu o wiele ważniejszego, jakim jest życie po menopauzie.

Joanna Pastuszka-Roczek

Bardzo często koncentrujemy się na zwalczaniu nieprzyjemnych objawów menopauzy i bieżących działaniach, które pomogą nam lepiej się poczuć. Zapominamy, że menopauza to etap przejściowy i już teraz należy się przygotować do postmenopauzy.

Często wydaje nam się, że menopauza jest początkiem końca i od teraz nasze życie będzie tylko stopniowym spadaniem w dół, ku katastrofie. Jednak nasza kobiecość i nasze zdrowie to nie jest coś, co można wyłączyć jednym pstryknięciem, jak żarówkę.

Profilaktyka postmenopauzy

Wiele problemów, z którymi borykają się kobiety w trakcie i po menopauzie jest doskonale znanych i zdiagnozowanych. Jednym z nich jest osteoporoza i dlatego bardzo ważne jest, żeby wraz z pierwszymi objawami menopauzy przyjmować więcej niż zazwyczaj produktów bogatych w wapń i magnez. Przed menopauzą jest to nam niepotrzebne, gdyż nie mamy zwiększonego zapotrzebowania na te pierwiastki i są one zwyczajnie wydalane.

Nieprzyjemny objaw menopauzy, jakim są uderzenia gorąca, informuje nas, że powinnyśmy zadbać o swój układ krwionośny. Jest to prawdziwy dzwonek alarmowy – im mocniejsze uderzenia, tym więcej pracy nas czeka. Należy pamiętać, że po menopauzie napady gorąca przeminą, ale wcale to nie oznacza, że problem zniknął.

Naukowo udowodniono, że regularny, krótki i intensywny wysiłek fizyczny, który doprowadza nas do spocenia, wywołuje efekt identyczny jak uderzenia gorąca. Rozszerzają się nam naczynia krwionośne, poprawia ukrwienie i elastyczność żył i tętnic. Codzienne ćwiczenia w godzinach popołudniowych redukują nocne poty o około 80%.

Joanna Pastuszka-Roczek

Bardzo często koncentrujemy się na zwalczaniu nieprzyjemnych objawów menopauzy i bieżących działaniach, które pomogą nam lepiej się poczuć. Zapominamy, że menopauza to etap przejściowy i już teraz należy się przygotować do postmenopauzy.

Bardzo ważne jest przyjmowanie witaminy D w towarzystwie zdrowych, bogatych w kwasy omega-3 i omega-6 tłuszczy. Nie tylko wspomaga ona wzmacnianie kości, ale ostatnio udowodniono, że skutecznie minimalizuje ryzyko występowania mięśniaków macicy u kobiet po menopauzie.

Witamina ta jest syntetyzowana przez naszą skórę, gdy wystawimy się na działanie słońca, dlatego doskonałym pomysłem wydaje się połączenie intensywnego wysiłku fizycznego z rekreacją na świeżym powietrzu.

Wiele kobiet podczas menopauzy bardzo skarży się na pojawienie się dodatkowego tłuszczyku w okolicy brzucha. Jest to spowodowane nie tylko spowolnieniem metabolizmu, ale przede wszystkim tym, że nasze ciało przyjmuje „męski” sposób gromadzenia tłuszczu w związku z obniżeniem poziomu hormonów kobiecych.

Kobiety są załamane, intensywnie ćwiczą brzuch i talię, a tymczasem okazuje się, że jeśli poświęcą więcej czasu podczas menopauzy pracy bioder, pupy i ud, to po menopauzie mniej będą odkładac tłuszczu na brzuchu.

Dlaczego tak się dzieje?

Joanna Pastuszka-Roczek

Bardzo często koncentrujemy się na zwalczaniu nieprzyjemnych objawów menopauzy i bieżących działaniach, które pomogą nam lepiej się poczuć. Zapominamy, że menopauza to etap przejściowy i już teraz należy się przygotować do postmenopauzy.

Otóż w „kobiecym” modelu odkładania tłuszczu, tkanka gromadzi się głównie w tych strategicznych rejonach. Jeśli zredukujemy ją zawczasu, zmieni się zapotrzebowanie energetyczne naszego ciała. Jeśli zostawimy ją w spokoju, najprawdopodobniej skazujemy się na nieustanną walkę z otyłością brzuszną, gdyż nasz mózg nadal będzie otrzymywał sygnały, że te rejony potrzebują energii – tyle, że będzie ją gromadził gdzie indziej.

Menopauza i co dalej?

Menopauza nie jest początkiem końca, tylko okazją, żeby nauczyć się więcej o swoim ciele i jego potrzebach. Nie lekceważmy niepokojących sygnałów, bo z biegiem czasu urosną one do faktycznych problemów. Już dziś zadbajmy o kości, stawy i naszą kondycję, by cieszyć się zdrowiem przez długie lata po menopauzie.

Joanna Pastuszka-Roczek

Komentarze (2)

pati25

6 lat temu

Interesujący artykuł.Bardzo ciekawe rzeczy o menopauzie.Korzystajmy z rad a na pewno będziemy czuć się zdrowo w tym okresie.Zdrowo i pięknie B)

filodendron

6 lat temu

Jak widać czeka nas sporo pracy nad sobą,obserwacja ciała ,odpowiednie odżywianie ,witaminy i oczywiście ćwiczenia .

Zostaw komentarz