cwiczenia-na-dlugowiecznosc

Jak żyć długo i do tego w pełni zdrowia? Na to pytanie do dziś szukamy odpowiedzi, właściwych zestawień jadłospisu, odpowiednich ćwiczeń… Tymczasem wskazówki jak żyć ponad 100 lat można odnaleźć w chińskim traktacie medycznym sprzed 5000 lat, napisanym przez cesarza Huang Di, o którym krążą legendy, że połknął pigułkę nieśmiertelności.

Huang Di, zwany Żółtym Cesarzem, rządził Starożytnymi Chinami wiele, wiele lat temu. Czas mijał a cesarz wciąż trzymał formę, zdawało się, że w ogóle się nie starzeje, więc zaczęto go posądzać, że wykradł bogom ich miksturę nieśmiertelności. Tymczasem Huang Di wyznawał zwyczajnie zasadę „jesteś tym, co jesz” i zalecał zwracać szczególną uwagę na zbilansowaną dietę. Wykluczył ze swojego jadłospisu wołowinę i wieprzowinę, zastępując je niewielkimi porcjami dziczyzny.

REKLAMA

Równie wielki nacisk Żółty Cesarz kładł na to by przestrzegać tych samych godzin, jeśli chodzi o kładzenie się spać i budzenie oraz posiłki, na sztukę prawidłowego oddychania oraz gimnastykę. W swoim traktacie chiński cesarz pisał, że nie należy zbytnio frasować ciała, natomiast kluczem do zdrowia i sprawności fizycznej, mimo postępujących lat, jest systematyczność.

Oto kilka ćwiczeń, które możemy wykonywać samodzielnie w domu:

1.Stań prosto, stopy ustaw w lekkim rozkroku, kolana trzymaj luźno, wyprostowane. Pochyl się do przodu, trzymając ramiona swobodnie zwieszone. Spójrz w górę, wyprostuj tułów i wykonaj nim skręt w lewo. Ćwiczenie powtórz 10 razy. Przy skłonie wykonuj wdech, zaś przy podnoszeniu – wydech.

2.Stań prosto, stopy ustaw na szerokość bioder (blisko siebie). Ręce unieś do góry na wysokość ramion, dłonie wyciągnij do przodu. Po chwili opuść ramiona, jednocześnie lekko uginając kolana. Ćwiczenie wykonaj 10 razy.

3.Stań prosto w lekkim rozkroku, kolana lekko ugnij. Skręć tułów w prawo – wdech – wróć do normalnej pozycji tułowia –wydech. Powtórz 10 razy.

4.Stań prosto w lekkim rozkroku, kolana wyprostowane, luźne. Prawą dłoń ugnij w łokciu, palce skieruj jednak ku dołowi. Unieś lewą rękę nad głowę wierzchem dłoni ku górze. Rozciągnij lewą stronę 3-krotnie, następnie to samo z prawą stroną ciała. Ćwiczenie powtórz 10 razy.

A. Złotkowska

18 KOMENTARZE

  1. No jak to??? Żeby poznać swoje pra pra wnuki chociażby! Żeby zobaczyć co jeszcze ludzie wymyślą! Jeśli teraz technika idzie tak z postępem, to co będzie za 40, 50 albo 100 lat!? Gdybym miała możliwość to zobaczyć za nic w świecie nie przepuściłabym takiej okazji!

    Moja prababcia żyła 101 lat, Dziadek 98
    jeśli dalej iść tym tropem to mojej mamie wypadałoby 95, czyli mi 92, i tak nieźle!! 😉 oby udało się chociaż tyle!!

  2. I nie można im odmówić tego, ze mówią prawdę 😉
    Iva to prawda, że na świecie są różne okropieństwa, a ludzie wymyślają coraz to dziwniejsze i nie zawsze dobre rzeczy, ale dla mnie bilans i tak wychodzi na plus, uważam, że życie jest piękne i warte tego, żeby walczyć o każdy dodatkowy dzień.

  3. O, te ćwiczenia, to w sam raz dla mnie!;) Czuję, że dałabym radę!;) A tak serio, to myślę, że coś jednak jest w tej filozofii Żółtego Cesarza. Taka równowaga wewnętrzna, spokój ducha, harmonia między duszą i ciałem, dają nam więcej niż nadmierne starania, ćwiczenia w pospiechu, katorżnicze diety, narzucanie sobie ciągle nowych wymagań.

  4. 10 ? ja nawet nie poczułam, chyba powinnam zrobić jeszcze kilka serii ;p

    Ale, codziennie nie miałabym czasu na długie ćwiczenia, bardzo fajnie że powstał ten temat, postaram się w miarę regularnie wykonywać ten zestaw ćwiczeń – kto wie, może poczuje się lepiej za jakiś czas.
    Jak macie czas to polecam jogę – zajęcia jogi są niemal w każdym mieście, można zacząć w każdym wieku a joga nie tylko uspokaja alei relaksuje 😉

  5. Ja podobnie jak Gloria chciałabym żyć jak najdłużej to możliwe. Ciekawi mnie jak będzie wyglądał Świat w przyszłości, co jeszcze człowiek wymyśli, jakie innowacje zostaną wprowadzone i wreszcie jak będą żyły następne pokolenia…
    A wracając do ćwiczeń, to wyraźnie przemawia przez nie idea Cesarza o NIE forsowaniu się 😉 Jeżeli tego typu aktywność fizyczna ma zapewnić długowieczność, to jest to bardzo dobra wiadomość.

  6. Na pewno wiele z nas chciałoby żyć jak najdłużej..Wiedzieć jak dalej potoczy się życie naszych wnuków a potem prawnukóów,jakie zmianyy nastąpią w technice.Alee czy to możliwe.Jak czyta się o Żółtym Cesarzu,o jego zalecenich to brzmi to całkiem fajnie.Może powinnyśmy zastosować się do tych zaleceń.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ