co-za-duzo-to-nie-zdrowo-czyli-nie-przedawkuj-witamin

Witaminy i mikroelementy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jednak ich nadmiar może nam zaszkodzić…Jak ze wszystkim potrzebny jest „złoty środek” i rozsądek.

Nasz organizm nie potrafi sam wytwarzać witamin, dlatego musimy je dostarczać z pożywienia lub w postaci preparatów. Należy jednak pamiętać, że te życiodajne substancje można przedawkować, zwłaszcza gdy wspomagamy dietę kilkoma różnymi preparatami, np. łykamy tabletki wspomagające odporność i takie, które zapewniają poprawę cery, włosów i paznokci. I choć nadmiar niektórych substancji nie zagraża zdrowiu, to są wśród nich takie, które mogą szkodzić już przy niewielkim przekroczeniu zalecanej dawki.

REKLAMA

Dlatego należy uzgadniać przyjmowanie preparatów z lekarzem. Na własną rękę można brać dwa opakowania preparatów witaminowych w roku – wiosną (dieta uboższa w witaminy) i jesienią (by wzmocnić organizm przed zimą).

Pamiętajmy o tym, że najzdrowsze witaminy to te „naturalne” z owoców i warzyw, które najbardziej wartościowe i najsmaczniejsze są letnią porą. Dlatego zajadajmy się pysznymi owocami i warzywami, co najmniej 5 razy dziennie – póki jeszcze lato za oknem!

Możliwe skutki przedawkowania

  • Witamina A – dzienne zapotrzebowanie: 1 mg
    Wymioty, biegunka, bóle głowy, zaburzenia widzenia, świąd i owrzodzenie skóry, łamliwość paznokci, wypadanie włosów, osłabienie mięśni, krwotoki, zaburzenie rytmu serca, wytrzeszcz oczu.
  • Witamina B9 – dzienne zapotrzebowanie: 180-200 mcg
    Brak łaknienia, nadpobudliwość, trudności w zasypianiu, a nawet stany depresyjne. U osób z nowotworem istnieje ryzyko przyspieszenia rozwoju tej choroby.
  • Witamina C – dzienne zapotrzebowanie: 60 mg
    Podrażnienie żołądka, tworzenie się kamieni moczanowych. W dużych dawkach witamina C może – zamiast zmniejszać – zwiększać produkcję wolnych rodników, które niszczą komórki organizmu.

  • Witamina D – dzienne zapotrzebowanie: 10 mcg
    Utrata apetytu, wymioty, zaparcia, bóle głowy i stawów. PO długim nadużywaniu-nadciśnienie, niewydolność krążenia, uszkodzenie nerek i płuc, kamienie nerkowe.
  • Witamina K – dzienne zapotrzebowanie: 60-80 mcg
    Anemia hemolityczna, depresja, żółtaczka, uszkodzenia wątroby i mózgu, powstawanie zakrzepów.
  • Magnez – dzienne zapotrzebowanie: 250-280 mg
    Utrudnienie przyswajania wapnia, biegunki, osłabienie, zaburzenia oddychania.
  • Potas – dzienne zapotrzebowanie: 1-2 g
    Osłabienie, zaburzenia rytmu serca.
  • Wapń – dzienne zapotrzebowanie: 800-1200 mg
    Kamienica moczowa, utrudnienie wchłaniania innych pierwiastków.
  • Żelazo – dzienne zapotrzebowanie: 10-15 mg
    Mdłości, bóle brzucha i biegunki, a nawet choroby serca.
  • Miedź – dzienne zapotrzebowanie: 1,5-3 mcg
    Bóle mięśni, żołądka, zaburzenia pracy wątroby i serca.

Jeżeli chcesz pogłębić swoją wiedzę na temat witamin, to koniecznie przeczytaj artykuł Witaminy w diecie kobiet dojrzałych

Zuzanna Górka

5 KOMENTARZE

  1. Bardzo dobrze, że jest ten artykuł! Wiele osób zażywa witaminy i minerały, domyślając się po objawach czego to może ich organizmowi brakować. Często mylnie stawiają diagnozę, wybrane przez nich preparaty jakoś nie pomagają a na dodatek dopadają ich kolejne dolegliwości. A wystarczy jeść zdrowo i przebadać się od czasu do czasu, zwłaszcza gdy coś szwankuje. I nie ulegać wpływowi reklam!!!

  2. Miałam kiedys taką sytuację – postanowiłam zażywac suplement diety na poprawę stanu włosów i paznokci. Nie pamiętam już składu preparatu, ale czułam, ze „przedawkowałam”. Miałam kłopoty ze zdrowiem – fale gorąca, dusznosci, serce mi szybko biło. To sie stało mniej wiecej po miesiącu stosowania. Od tamtej pory bardzo uważam.

  3. Ja przyjmując tabletki,suplementy diety staram się nie przyjmować ich razem.Czyli nie biorę jednego dniia preparatu na włosy,skórę,paznokcie i preparatu na odporność.Robię tak,że najpierw do końca wezmę tabletki na włosy potem odczekam dwa tygodnie a dopiero potem biorę tabletki na odporność

ZOSTAW ODPOWIEDŹ