Dieta i ruch Męska Strefa

Aktywność fizyczna dla dojrzałego meżczyzny

aktywnosc-fizyczna-dla-dojrzalego-mezczyzny

Regularna aktywność fizyczna przynosi wiele korzyści zarówno w młodym wieku wpływając na prawidłowy rozwój naszego ciała jak również w późniejszym zapewniając utrzymanie dobrego zdrowia i kondycji fizycznej. Odpowiednio dobrana dawka ruchu jest w stanie spowolnić proces starzenia się, a także zminimalizować występujące już dolegliwości.

Korzyści wynikające z życia w ruchu

Dla Panów w dojrzałym wieku aktywność fizyczna w szczególności dobroczynnie wpływa na układ krwionośny, zachowanie masy mięśniowej oraz prawidłową gospodarkę hormonalną, przede wszystkim produkcję testosteronu. Ważne jest aby dostosować nasza aktywność ruchową do wieku oraz możliwości. Jeśli prowadziliśmy siedzący tryb życia, a sport uprawialiśmy okazjonalnie, to dobrze będzie zacząć od spacerów. Chodzenie jest bardzo dobrym ćwiczeniem, a szybki marsz działa tak samo na zapobieganie wystąpienia zawału serca oraz udaru mózgu co bieganie. Jest to najprostsza forma ruchu, dlatego warto od niej zacząć, poza tym chodzić może każdy, nawet osoby z dużą nadwagą.

Sposobów na aktywność fizyczna jest wiele, ogranicza nas tylko wyobraźnia i chęci
Popularnym sposobem na utrzymanie kondycji w ostatnich latach jest nordic walking – czyli maszerowanie z kijkami. Taki sposób poruszania się nie obciąża stawów, pracują przy tym niemalże wszystkie mięśnie – nogi, barki, ręce, a przy okazji spalamy podwójną liczbę kalorii w porównaniu ze zwykłym spacerem. Dobrym sposobem na aktywność fizyczną jest jazda na rowerze czy pływanie. Ponieważ te formy aktywności nie wymagają od nas dużego wysiłku, ani umiejętności, są polecane dla osób w starszy wieku. Również poranna gimnastyka poprawi kondycje naszego ciała, a poprzez zwiększenie dopływu tlenu doda nam energii na cały dzień.

Ważniejsze jak często niż jak intensywnie

Sami musimy zdecydować, która forma ruchu jest dla nas najlepsza, ale pamiętaj że bardziej od rodzaju aktywności liczy się systematyczność. Zaleca się wykonywanie ćwiczeń codziennie przez 15 minut. Tyle wynosi minimum, ale żeby móc czerpać dodatkowe korzyści w zakresie ochrony zdrowia, osoby w starszym wieku powinny być aktywne fizycznie 30 minut dziennie z umiarkowaną częstotliwością oraz 10 minut z wyższą intensywnością, 4–5 razy w tygodniu. Taka aktywność fizyczna przyczynia się do poprawy funkcjonowania układu sercowo – naczyniowego, zmuszone serce do częstego wysiłku dostosowuje się do zwiększonych wymagań, co objawia się jego rozrostem i zwiększonym dopływem krwi do poszczególnych narządów. Serce staję się wydajniejsze, ponieważ pompuje więcej ilości krwi przy jednym uderzeniu, pracuje zatem oszczędniej. Dzięki czemu osoby w dojrzałym wieku maja poczucie komfortu, nie męczą się tak szybko i są bardziej wydajni.

Niemieccy naukowcy udowodnili, że współczynnik umieralności u osób stale aktywnych fizycznie w porównaniu z osobami nie uprawiającymi sportu jest o ponad 30% niższy. Poza tym są odporniejsi na różnego rodzaju urazy – nie lądują w szpitalu po upadku z roweru. Należy wspomnieć, że osoby aktywne fizycznie są skłonne do przestrzegania innych zachowań prozdrowotnych, takich jak odpowiednia dieta, wystrzeganie się nałogów czy odpowiedni cykl pracy i wypoczynku.

Borys

Komentarze (5)

Emilly27k

9 lat temu

Zgodzę się z Karoligrz,że nie warto zamykać się we własnych czterech ścianach i nie uprawiać aktywnego sportu jakim jest ruch na świeżym powietrzu.

karoligrz

9 lat temu

Ruch zawsze jest dobry. wiadomo, że nikt nie wymaga od 60 latka startów w maratonie. Ale chociażby spacerek itp… to już wiele daje. Nie dajmy na starość zamknąć się w czterech ścianach

sara

9 lat temu

Kiedy jesteśmy aktywni fizycznie organizm jest lepiej dotleniony i obniża sie też poziom cholesterolu, ważne jest by ćwiczyć regularnie co najmniej try razy w tygodniu po 30 minut, należy wybrać taką formę aktywności która sprawi nam przyjemność ja wybrałam głównie jazdę na rowerze przed siebie.

Jeszcze muszę dodać że oczywiście z mężem, który właśnie ma schorzenia niedokrwiennej choroby serca, a oboje jesteśmy pięćdziesięciolatkami i bardzo lubimy nasze rowerowe przejażdżki.

okulary

9 lat temu

Aktywność fizyczna osób w różnym wieku jest bardzo ważna,ponieważ statystyki wykazują,że ludzie tacy dłużej żyją.Samozaparcie i wytrwałość treningu daje rezultaty i efekty.Serce staje się zdrowsze pompuje więcej powietrza.Mąż mój stara się być aktywny jeżdzi na rowerze,lubi pływanie,jak jest w stałym ruchu to lepiej się czuje,i zdrowiej.Do nordic walking to musi się zmobilizować.

izabelle

9 lat temu

Cały czas bezskutecznie próbuję namówić mojego tatę do jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Dawniej jeszcze pływał czy spacerował a teraz tyle co porusza się w ogródku. Już same nie wiemy z mamą jak go zmusić do ruchu. Ostatnio pomyślałyśmy właśnie o kijkach do nordic walking i chyba sprawimy mu je na urodziny i od razu mamie, bo wiadomo że razem zawsze raźniej 🙂

Zostaw komentarz